Akwizycja danych ruchów ręki oraz ręki w egzoszkielecie z elementami sztucznej inteligencji
DOI:
https://doi.org/10.34767/SIMIS.2024.03.01Słowa kluczowe:
Sztuczna inteligencja, Uczenie maszynowe, Egzoszkielet, Akwizycja ruchów ręki, Wirtualna RzeczywistośćAbstrakt
Badanie ruchów ręki odgrywa kluczową rolę w rozwoju interfejsów człowiek-komputer i konstrukcji ramion robotycznych, co jest szczególnie istotne w kontekście Przemysłu 4.0 oraz egzoszkieletów wspomagających ruch człowieka. Mimo postępów istnieją luki badawcze dotyczące osób z niepełnosprawnościami oraz dzieci. Główne wyzwania obejmują trudności z utrzymaniem ręki w ustalonej pozycji, jakość obrazu w technikach analizy obrazu oraz ochronę urządzeń przed nagłymi ruchami. W celu akwizycji danych ruchu ręki, wykorzystuje się technologie oparte na sensorach, przy czym język Python i biblioteka OpenCV są powszechnie stosowane w analizie obrazu. Aktualne badania koncentrują się na integracji technologii XR (VR, AR, MR) z akwizycją danych otoczenia, co umożliwi analizę manipulacji ręki w kontekście obiektów z otoczenia.
Bibliografia
Tsuji T., Hase K., Matsubara Y. Gesture-based human computer interaction using hand motion tracking with depth sensing cameras. Sensors, 2020, 20(8), 2337. DOI: 10.3390/s20082337
Hasegawa T., Ogura F., Kita Y. Development of a robotic hand for human-like dexterous manipulation based on motion capture data. IEEE Transactions on Robotics, 2014, 30(2), 458-471. DOI: 10.1109/TRO.2014.2307513.
Liebermann D. G., Katz L., Hughes M. D., Bartlett R.M., McClements J., Franks I. M. Advances in the application of information technology to sport performance. Journal of Sports Sciences, 2002, 20(10), 755-769. DOI: 10.1080/026404102320675611
Hasegawa T., Ogura F., Kita Y. Development of a robotic hand for human-like dexterous manipulation based on motion capture data. IEEE Transactions on Robotics, 2014, 30(2), 458-471. DOI: 10.1109/TRO.2014.2307513
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.