Building local identity as a source and determinant of amateur choral movement on the example of the “Arion” choir from Czyżkówko in Bydgoszcz

Authors

  • Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego

DOI:

https://doi.org/10.34767/TH.2022.12.07

Keywords:

musical culture, amateur choral movement, Bydgoszcz

Abstract

Founded in 1924, “Kółko Śpiewacze Czyżkówko” became in the 1950s and 1960s one of the most important choirs in Bydgoszcz, which achieved a high level of performance cooperating with the Pomeranian Philharmonic in Bydgoszcz. The source of this success, illustrating the phenomenon of the amateur choral movement in Bydgoszcz, was the sense of local identity of the inhabitants of one of the poorer districts of interwar Bydgoszcz. Determination, commitment, striving to create bonds through a common taste for art and music were the driving force behind the artistic activities and the determinant of the functioning of this group. Building the identity of a small, local community turned into a community acting for the broadly understood, supra-regional, musical culture. The weakening of bonds and the sense of common ideas became one of the reasons for the band’s collapse after almost 75 years of activity.

References

Burdzik T., Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura-Historia-Globalizacja”, 2012, nr 11, s. 13–27

Castells M., Siła tożsamości, tłum. S. Szymański, Warszawa 2008

Jabłońska B., O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, „Pogranicze. Studia Społeczne”, T. XXXIV: 2018.

Jeleniewski M.K., Czyżkówko i jego mieszkańcy, cz. X: Chór Św. Grzegorz

Kłaput-Wiśniewska A., Asymilacja wzorców kulturowych w działalności stowarzyszeń muzycznych w Bydgoszczy na przełomie XIX i XX wieku, w: W kręgu dwóch kultur. Społeczeństwo polskich ziem zachodnich w XIX i XX stuleciu, red. S. Wierzchosławski, A. Niewęgłowska, T. Krzemiński, Toruń 2017

Kłaput-Wiśniewska A., Dialektyka socrealizmu i futuryzmy w kantacie „Wesele” Henryka Czyża, w: Interpretacje dzieła muzycznego, t. 3: W kręgu semantyki, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2018

Kłaput-Wiśniewska A., Poświęcenie sztandaru Towarzystwa Śpiewu św. Cecylia Bydgoszcz-Czyżkówko, w: Wydarzenia muzyczne na Pomorzu i Kujawach, red, A. Kłaput-Wisniewska, B. Mielcarek-Krzyżanowska, seria: „Z badań nad muzyką i życiem muzycznym Pomorza i Kujaw” (9), Bydgoszcz 2006

Lewandowska I., Historyczna świadomość regionalna. Z badań nad młodzieżą licealną Warmii i Mazur, Rozprawy i Materiały Ośrodka Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie, Olsztyn 2003

Rogalski E., Motywacja przynależności do amatorskiego zespołu chóralnego, Bydgoszcz 1978 http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2953

Szpotańska M., Funkcje zespołów chóralnych w kontekście kształcenia ustawicznego, w: Możliwości i ograniczenia kształcenia ustawicznego, red. Z.P. Kruszewski, Płock 2008

Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Kraków 1949

Downloads

Published

2024-08-08

Issue

Section

Studia i artykuły

How to Cite

Building local identity as a source and determinant of amateur choral movement on the example of the “Arion” choir from Czyżkówko in Bydgoszcz. (2024). Tabularium Historiae, 12, 183-206. https://doi.org/10.34767/TH.2022.12.07