Budowanie tożsamości lokalnej jako źródło i determinant amatorskiego ruchu chóralnego na przykładzie chóru „Arion” z bydgoskiego Czyżkówka

Autor

  • Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego

DOI:

https://doi.org/10.34767/TH.2022.12.07

Słowa kluczowe:

kultura muzyczna, amatorski ruch chóralny, Bydgoszcz

Abstrakt

Założone w 1924 roku „Kółko Śpiewacze Czyżkówko” stało się w latach 50. i 60. XX wieku jednym z najważniejszych bydgoskich zespołów chóralnych, który osiągnął wysoki poziom wykonawstwa, współpracując z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy. U źródeł tego sukcesu, obrazującego fenomen amatorskiego ruchu chóralnego Bydgoszczy, stało poczucie lokalnej tożsamości mieszkańców jednej z biedniejszych dzielnic międzywojennej Bydgoszczy. Determinacja, zaangażowanie, dążenie do tworzenia więzi poprzez wspólne upodobanie do sztuki i muzyki było motorem działań artystycznych jak i determinantem funkcjonowania tej grupy. Budowanie tożsamości małej, lokalnej społeczności przerodziło się we wspólnotę działającą na rzecz szeroko rozumianej, w ponadregionalnym zakresie, kultury muzycznej. Osłabienie więzi i poczucia wspólnych idei stało się jedną z przyczyn upadku zespołu po prawie 75 latach aktywności.

Bibliografia

Burdzik T., Przestrzeń jako składnik tożsamości w świecie globalizacji, „Kultura-Historia-Globalizacja”, 2012, nr 11, s. 13–27

Castells M., Siła tożsamości, tłum. S. Szymański, Warszawa 2008

Jabłońska B., O społecznym charakterze muzyki. Szkic socjologiczny, „Pogranicze. Studia Społeczne”, T. XXXIV: 2018.

Jeleniewski M.K., Czyżkówko i jego mieszkańcy, cz. X: Chór Św. Grzegorz

Kłaput-Wiśniewska A., Asymilacja wzorców kulturowych w działalności stowarzyszeń muzycznych w Bydgoszczy na przełomie XIX i XX wieku, w: W kręgu dwóch kultur. Społeczeństwo polskich ziem zachodnich w XIX i XX stuleciu, red. S. Wierzchosławski, A. Niewęgłowska, T. Krzemiński, Toruń 2017

Kłaput-Wiśniewska A., Dialektyka socrealizmu i futuryzmy w kantacie „Wesele” Henryka Czyża, w: Interpretacje dzieła muzycznego, t. 3: W kręgu semantyki, red. A. Nowak, Bydgoszcz 2018

Kłaput-Wiśniewska A., Poświęcenie sztandaru Towarzystwa Śpiewu św. Cecylia Bydgoszcz-Czyżkówko, w: Wydarzenia muzyczne na Pomorzu i Kujawach, red, A. Kłaput-Wisniewska, B. Mielcarek-Krzyżanowska, seria: „Z badań nad muzyką i życiem muzycznym Pomorza i Kujaw” (9), Bydgoszcz 2006

Lewandowska I., Historyczna świadomość regionalna. Z badań nad młodzieżą licealną Warmii i Mazur, Rozprawy i Materiały Ośrodka Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie, Olsztyn 2003

Rogalski E., Motywacja przynależności do amatorskiego zespołu chóralnego, Bydgoszcz 1978 http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2953

Szpotańska M., Funkcje zespołów chóralnych w kontekście kształcenia ustawicznego, w: Możliwości i ograniczenia kształcenia ustawicznego, red. Z.P. Kruszewski, Płock 2008

Szymanowski K., Wychowawcza rola kultury muzycznej w społeczeństwie, Kraków 1949

Pobrania

Opublikowane

2024-08-08

Numer

Dział

Studia i artykuły

Jak cytować

Budowanie tożsamości lokalnej jako źródło i determinant amatorskiego ruchu chóralnego na przykładzie chóru „Arion” z bydgoskiego Czyżkówka. (2024). Tabularium Historiae, 12, 183-206. https://doi.org/10.34767/TH.2022.12.07