Uwagi na marginesie propozycji globalnego standardu opodatkowania miliarderów (raport G. Zucmana dla grupy G20)

Autor

  • Krzysztof Lipka Akademia Leona Koźmińskiego

DOI:

https://doi.org/10.34767/DP.2024.02.03

Słowa kluczowe:

światowy ład podatkowy, podatki międzynarodowe, grupa G20, Raport Zucmana

Abstrakt

Opodatkowanie osób najbogatszych superrich staje się istotnym problemem zarówno fiskalnym, jak i politycznym oraz społecznym. Debaty na ten temat toczą się w wielu państwach, a procesy globalizacyjne spowodowały ich przeniesienie także na szczebel ponadpaństwowy. Zagadnienie znalazło się również w centrum zainteresowania grupy G20, która inicjowała w przeszłości ważne, międzynarodowe działania podatkowe. Tym razem zdecydowano się na przeanalizowanie możliwości współpracy i stworzenia międzynarodowych zasad w zakresie zwiększenia obciążeń fiskalnych tzw. miliarderów, czyli podatników posiadających majątek o wartości powyżej 1 miliarda dolarów USA. Na zlecenie G20 opracowano szereg rekomendacji przedstawionych w specjalnym raporcie (opracowanym przez prof. G. Zucmana i opublikowanym latem 2024 r). Dokument sugeruje stworzenie globalnego standardu uniwersalnych zasad opodatkowania grupy najbogatszych podatników. 

Artykuł omawia raport prof. G. Zucmana, próbując skonfrontować jego konkluzje z obecnymi realiami i obowiązującymi zasadami globalnego ładu podatkowego. Autor stawia tezę, że proponowane rozwiązania mogą prowadzić do petryfikacji obecnej struktury rozłożenia bogactwa pomiędzy krajami, w których rezydentami podatkowymi miliarderzy są obecnie, a pozostałymi państwami. 

Bibliografia

Azam R., Ruling the World: Generating International Tax Norms in the Era of Globalization and BEPS, “Suffolk University Law Review”, 2017, nr 4.

Ph. Baker, Reform of the international tax architecture: the UN fails to reach consensus, “Tax Journal”, 5.08.2024, www.taxjournal.com/articles/reform-of-the-international-tax-architecture-the-un-fails-to-reach-consensus [dostęp: 16.12.2024].

Belgraver, H. Farshchi M.A., A Continuing Debate on the ‘Race to the Bottom’ and Tax-Avoidance Policies of MNE's, The Fifth Reading-UNCTAD International Business Conference 2015 Reading 2015.

Bird R.M., Global Taxes and International Taxation: Mirage and Reality, ICTD Working Paper 28, January 2015.

Błoński Ł., Global taxes in the post-COVID-19 era, Polish Economic Institute, Warsaw 2021.

Brock G., Pogge T., Global Tax Justice and Global Justice, “Moral Philosophy and Politics” 2015, nr 1,

Cockfield A. J., The Rise of the OECD as Informal 'World Tax Organization' through National Responses to E-Commerce Tax Challenges, “Yale Law Journal of Law and Technology”, Spring 2006.

Dietsch P., Rixen T., Tax Competition and Background Justice, “Journal of Political Philosophy” 2014, nr 2.

Evertsson N., Corporate tax avoidance: a crime of globalization, “Crime Law Social Change” 2016, nr 66.

Fastenrath F., i in., Why is it so difficult to tax the rich? Evidence from German policy makers, “Journal of European Public Policy” 2021, nr 5.

L. Faulhaber, The Luxembourg Effect: Patent Boxes and the Limits of International Cooperation, “Minnesota Law Review” 2017, nr 101.

Hoff W., Unia Europejska wobec kosmopolityzmu prawnego, „Studia Europejskie” 2014, nr 3.

Jabłonska-Bonca J., Problemy ze spójnością prawa i regulacjami pozaprawnymi a siła sprawcza państwa – zarys tematu, „Krytyka Prawa” 2015, nr 1.

Roland A., Arel-Bundock V., Crasnic L., Römgens I., What do citizens in tax havens think? The EU blacklist and public opinion in Switzerland, “Journal of European Integration” 2025.

Sydänmaanlakka L., Power and Expertise in Global Tax Governance, “Intertax” 2024, nr 3.

Titus A., The role of the United Nations in ensuring equitable tax policies for developing countries, “Journal of International Economic Law” 2024, nr 4.

Zucman G., A blueprint for a coordinated minimum effective taxation standard for ultra-high-net-worth individuals https://www.taxobservatory.eu//www-site/uploads/2024/06/report-g20.pdf [dostęp 16.12.2024].

G20 Rio de Janeiro Leaders’ Declaration, https://g20.org/wp-content/uploads/2024/11/G20-Rio-de-Janeiro-Leaders-Declaration1.pdf [dostęp: 16.12.2024].

Balancing on two pillars: Global corporate tax reform, https://www.europarl.europa.eu

/RegData/etudes/BRIE/2024/762346/EPRS BRI(2024)762346_EN.pdf [dostęp: 16.12.2024].

The Countries with the Most Billionaires 2024, www.forbes.com/sites/devinseanmartin/

/04/02/the-countries-with-the-most-billionaires-2024/ [dostęp: 17.12.2024].

Proud to pay more https://proudtopaymore.org/ [dostęp: 16.12.2024].

Estimating Tax Burdens by Wealth Groups, https://www.irs.gov/pub/irs-soi/24rpestimating

taxburdens.pdf [dostęp: 16.12.2024].

Outline of Draft Terms of Reference for UN Framework Convention on International Tax Cooperation https://financing.desa.un.org/sites/default/files/2024-03/Pakistan_Input_AHC%20Tax.pdf [dostęp: 16.12.2024].

Pobrania

Opublikowane

2025-06-28

Jak cytować

Uwagi na marginesie propozycji globalnego standardu opodatkowania miliarderów (raport G. Zucmana dla grupy G20). (2025). Dogmatyka Prawa, 1(2), 38-54. https://doi.org/10.34767/DP.2024.02.03