Coaching emerytalny – w perspektywie osób przed emeryturą
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2022.01.05Słowa kluczowe:
przejście na emeryturę, planowanie emerytury, coaching, coaching emerytalnyAbstrakt
Artykuł ma charakter empiryczny. Celem badania było poszerzenie wiedzy na temat podejścia do emerytury i chęci jej planowania z wykorzystaniem coachingu. Do badania zaproszono osoby pracujące, znajdujące się w okresie pięciu lat do emerytury. Przyjęto ilościowy tok postępowania badawczego i zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, w tym technikę ankiety, która została przeprowadzona na 103 osobach. Ogólny wniosek z przeprowadzonych badań jest taki, że przeważająca część badanych posiada pozytywny stosunek do emerytury i wykazuje chęć przejścia na nią. Duża grupa odczuwa jednak obawy związane z faktem przejścia w stan spoczynku zawodowego. Przyszły emeryt nie dostrzega jednak potencjału coachingu, który mógłby stanowić realne wsparcie w procesie przygotowania się do emerytury.
Bibliografia
Brzeziński Ł. (2015). Coaching emerytalny – perspektywa podejmowania dalszej aktywności. Przegląd Naukowo-Metodyczny. Edukacja dla Bezpieczeństwa, 7, 1(26).
Brzeziński Ł. (2022). Coaching w poradnictwie zawodowym dla osób dorosłych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Chabior A. (2005). Aktywność życiowa i jakość życia seniorów. W: A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Sosnowiec: Humanitas.
Dzięgielewska M. (2005). Życie codzienne ludzi starszych. W: A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii. Sosnowiec: Humanitas.
Neugarten B.L., Havighurst R.J i Tobin S.S. (1968). Personality and Patterns of Aging. W: B.L. Neugarten (red.), Middle Age and Aging (s. 173–180). Chicago: University of Chicago Press.
Nieckula E. (2012, 25 października). Zmierzch ery etatów. Zaczerpnięte 15 lipca 2021. Strona internetowa
Rembowski J. (1984). Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Straś-Romanowska M. (2000). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas--Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Przegląd Pedagogiczny

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.