Otwartość na drugiego człowieka jako problem aksjologiczny i edukacyjny
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2021.02.02Słowa kluczowe:
aksjologia, edukacja, homofobia, otwartość, Tischner, wartościAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja kwestii związanych z otwartością na drugiego człowieka jako zagadnienia o charakterze aksjologicznym. Ramą teoretyczną dla tych rozważań jest koncepcja myślenia według wartości autorstwa księdza Józefa Tischnera. Druga część tekstu poświęcona jest analizie problemu negatywnych postaw wobec społeczności LGBT oraz homofobii
jako przykładów wyzwań związanych z otwartością na drugiego człowieka w kontekstach aksjologicznym i edukacyjnym.
Bibliografia
Biały A. (2017). Główne idee etyczne w filozofii ks. Józefa Tischnera (s. 71–82). W: I. Dudzik, B. Czuba i K. Rejman (red.), Filozoficzne spojrzenie na wartości. Jarosław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu.
Bożewicz M. (2019). Stosunek Polaków do związków homoseksualnych. Warszawa: Fundacja CBOS.
Mizdrak I. (2014). Podobny w inności i inny w podobieństwie – rzecz o spotkaniu innego w ujęciu Józefa Tischnera. Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 7, 57-71.
Tischner J. (1982). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Tischner J. (1993). Nieszczęsny dar wolności. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Tischner J. (2003). O człowieku. Wybór pism filozoficznych. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Tischner J. (2017). Inny. Eseje o spotkaniu. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.
Wycisk J. (2018). Homofobia jako źródło zagrożeń dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w szkole. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 17(1), 96–114.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.