Między komputeryzacją świata a analogową szkołą - o stymulowaniu pasji programowania

Autor

  • Aleksandra Sulczewska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.19

Słowa kluczowe:

pedagogika, edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna, nowe technologie, komputeryzacja, programowanie komputerowe, szkoła

Abstrakt

Między komputeryzacją świata a analogową szkołą – o stymulowaniu pasji programowania to artykuł m.in. o nowym paradygmacie w używaniu technologii (aplikacje, Internet, gry itp.) Na początku artykułu autorka podkreśla rolę komputerów w dzisiejszym świecie. Artykuł prezentuje dwie pozycje w związku z usytuowaniem nauczyciela i ucznia, są nimi cyfrowy imigrant i cyfrowy tubylec. Pierwsza pozycja oddziela ucznia i nauczyciela w kwestiach związanych z używaniem technologii: uczniowie są tu cyfrowymi tubylcami, a nauczyciele cyfrowymi imigrantami. Jednakże autorka krytykuje to usytuowanie: młodzi nauczyciele (w wieku 25 lub więcej lat) używają technologii swobodnie, więc uczniowie owszem, są cyfrowymi tubylcami, ale są nimi także i nauczyciele. W niniejszym artykule autorka wyjaśnia, czym jest nowy paradygmat w używaniu technologii: jest to współtworzenie aplikacji i rozumienie, czym są mechanizmy rządzące nimi (np. grami itp). Następnie autorka poddaje analizie propozycje lekcji programowania dla dzieci i dorosłych, zwłaszcza kobiet. Artykuł prezentuje np. Helo Ruby – książkę dla dzieci i stronę internetową zawierające pomysły, jak uczyć najmłodszych programowania. Najważniejsze w książce i na stronie internetowej o Ruby jest to, że główna bohaterka jest dziewczynką. 

Bibliografia

Iwanicka A. (2017). Zabawa w kodowanie inwestycją w nabywanie kluczowych kompetencji społeczeństwa wiedzy. Świat Małego Dziecka, 245, 349-359.

Liukas L. (2015). Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. [Warszawa]: Sierra Madre.

Penszko P. i in. (2015). Śródnioterminowe efekty programu „Cyfrowa szkoła”. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Piątek T. (2017). Analogowo-cyfrowe spotkania edukacyjne w przestrzeni wczesnoszkolnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 1(19), 235-240.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants – A New Way To Look at Ourselves and Our Kids. On the Horizon

Kompetencje kluczowe według Unii Europejskiej. Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Opis maty do kodowania. Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Opis projektu Kobiety do kodu (2017). Zaczerpnięte 19.12.2017. Strona internetowa

Opis projektu Mistrzowie Kodowania (2017). Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Opis zadań związanych z inicjatywą Helo Ruby. Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego (2017). Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Pobrania

Opublikowane

2019-06-23

Numer

Dział

Dyskusje i polemiki

Jak cytować

Między komputeryzacją świata a analogową szkołą - o stymulowaniu pasji programowania. (2019). Przegląd Pedagogiczny, 1, 247-253. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.19