Between the computerization of the world and the analogue school – about stimulating the passion of computer programming

Authors

  • Aleksandra Sulczewska Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.19

Keywords:

education, preschool education, elementary education, new technologies, computerization, computer programming, school

Abstract

Between the computerization of the world and the analogue school – about stimulating the passion of
computer programming is an article about the new paradigm of using new technologies (apps, Internet,
games, etc.). At the beginning of the article the author underlines the role of computers in today’s world. The article presents two positions regarding teachers and pupils as Digital immigrants and Digital Natives. The first
position separates pupils and teachers on the use of technology: pupils are Digital Natives, teachers are Digital Immigrants. But the author criticizes this position: young teachers (age 25 or more) use technologies freely,
so both pupils and teachers can be Digital Natives.
In the main part of the article, the author explains what she means by a new paradigm in the use of technology: this is the co-creation of the apps and the understanding of the mechanisms of games, apps etc. Next, the author posses on the detailed analysis of the computer programming lessons for children and adults, especially women. The article presents, for example, Hello Ruby – children’s book and website with ideas for learning computer programming. In both the book and the website the most important is that the main character is a girl. 

References

Iwanicka A. (2017). Zabawa w kodowanie inwestycją w nabywanie kluczowych kompetencji społeczeństwa wiedzy. Świat Małego Dziecka, 245, 349-359.

Liukas L. (2015). Hello Ruby. Programowanie dla dzieci. [Warszawa]: Sierra Madre.

Penszko P. i in. (2015). Śródnioterminowe efekty programu „Cyfrowa szkoła”. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Piątek T. (2017). Analogowo-cyfrowe spotkania edukacyjne w przestrzeni wczesnoszkolnej. Edukacja – Technika – Informatyka, 1(19), 235-240.

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants – A New Way To Look at Ourselves and Our Kids. On the Horizon

Kompetencje kluczowe według Unii Europejskiej. Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Opis maty do kodowania. Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Opis projektu Kobiety do kodu (2017). Zaczerpnięte 19.12.2017. Strona internetowa

Opis projektu Mistrzowie Kodowania (2017). Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Opis zadań związanych z inicjatywą Helo Ruby. Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego (2017). Zaczerpnięte 18.12.2017. Strona internetowa

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

Between the computerization of the world and the analogue school – about stimulating the passion of computer programming. (2019). Pedagogical Review, 1, 247-253. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.19