Uczyć się od studenta

Autor

  • Maria Groenwald Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.08

Słowa kluczowe:

pedeutologia, model trafności doboru celów i treści kształcenia, odpowiedzialność nauczyciela.

Abstrakt

Celem artykułu jest: (a) podzielenie się krytyczną refleksją nad własnym warsztatem dydaktycznym, w tym
przypadku – próbą zmodyfikowania wykładu z podstaw pedeutologii dla studentów I roku pedagogiki wczesnej edukacji, adekwatnie do ich potrzeb i zainteresowań; (b) zaadaptowanie macierzy trafności S. Messicka
do analizy jakościowej, prowadzonej w oparciu o krótkie opisy studenckich celów przygotowywania się do
zawodu nauczyciela. Zastosowane badanie w działaniu: (a) dostarczyło argumentów uzasadniających wprowadzenie zmian w treściach wykładu; (b) przypomniało o odpowiedzialności spoczywającej na nauczycielach
akademickich za pracę ze studentami i przygotowanie ich do pracy w szkole; (c) pokazało, że potrzeby
i zainteresowania studentów mogą być dla akademika źródłem wiedzy oraz impulsem do jego uczenia się;
(d) ujawniło uniwersalny charakter koncepcji S. Messicka, m.in. umożliwiający wieloaspektowe oszacowanie
trafności projektu innowacji. 

Bibliografia

Arystoteles (2007). Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Cronbach L. (2005). Ustalanie trafności testu, tłum. M. Zakrzewska. W: J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czerepaniak-Walczak M. (2013). Etyczne aspekty badania w działaniu: poszanowanie praw uczestników badań.W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Groenwald M. (2011). Wpływ procesów endogenicznych i egzogenicznych na edukację. Przypadek egzaminów szkolnych. Studia Pedagogiczne LXIV. Warszawa: Wyd. Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Jurgiel A. (2007). Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.

Klus-Stańska D. (2007). Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. Problemy Wczesnej Edukacji 5/6.

Klus-Stańska D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Klus-Stańska D. (2013). Szkoła, jakiej nie znałam: krótka historia poszukiwania pewnej alternatywy edukacyjnej. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Kopciewicz L. (2009). Wczesna edukacja i płeć kulturowa. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Kopciewicz L. (2015), Jan Jakub Rousseau w naturze/ogrodzie? Dyskursy natury we współczesnych odczytaniach feministycznych i posthumanistycznych. Problemy Wczesnej Edukacji 2(29).

Kwaśnica R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika, t. 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kwiatkowska H. (2008). Pedeuotologia. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Lewartowska-Zychowicz M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Ligus R. (2013). Tutoring uczestniczący w akademickiem kształceniu nauczycieli jako badanie w działaniu. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Messick S. (2005). Trafność testu a etyka oceny, przeł. M. Zakrzewska. W: J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Męczkowska A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Milerski B., Śliwerski B. (2000). Pedagogika. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Miles M.B., Huberman A.M. (2000). Analiza danych jakościowych, przeł. S. Zabielski. Białystok: Wyd. Trans Humana.

Nowak-Dziemianowicz M. (2013). W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edukacji, nowej szkoły – reminiscencje. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Nowicka M. (2009). Oblicza szkolnej socjalizacji. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.

Paris S.G., Ayres L.R. (1997), Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, przeł. M. Janowski, M. Micińska. Warszawa: WSiP.

Siemianowski A. (2009). O potrzebie filozoficznych badań nad wartościami. W: E. Okońska, K. Stachewicz (red.), Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Poznań: „Colloquia Disputatones” nr 12.

Skorupiński P.M. (2013). Modele trafności pomiaru. W: M. Karwowski (red.), Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla szkół maturalnych. Warszawa: Wyd. Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2013). Badanie i działanie w pedagogice społecznej – między tradycją a współczesnymi zadaniami. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Susman G.I., Evered R.D. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu, tłum. M. Lavergne. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Zwiernik J. (2013). Polityka rzeczy małych i projekt „Alternatywa w edukacji przedszkolnej” w latach osiemdziesiątych XX w.: studium przypadku. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-21

Jak cytować