To learn from a student
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2017.01.08Keywords:
pedeutology, teacher’s responsibility, validity model of aims and educational content selectionAbstract
The aim of the paper is: (a) to share critical reflection on the author’s didactic workshop, in this case – an
attempt to modify the lecture on rudiments of pedeutology for first-year students of early education, suitably to their needs and interests; (b) to adapt S. Messick’s validity matrix for a qualitative analysis conducted on the basis of short descriptions of students aims in their preparation for the profession of a teacher. The applied research in action (a) provided arguments justifying an introduction of adjustments to the content of
lectures; (b) served as a reminder of responsibility borne by academic teachers for their work with students
and preparing them for work at school; (c) showed that the students’ needs and interests may be a source
of knowledge for an academic and an impulse for him/her to learn; (d) revealed a universal character of
S. Messick’s concept, which allows for a multi-faceted estimation of validity of the innovation project.
References
Arystoteles (2007). Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Cronbach L. (2005). Ustalanie trafności testu, tłum. M. Zakrzewska. W: J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerepaniak-Walczak M. (2013). Etyczne aspekty badania w działaniu: poszanowanie praw uczestników badań.W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Groenwald M. (2011). Wpływ procesów endogenicznych i egzogenicznych na edukację. Przypadek egzaminów szkolnych. Studia Pedagogiczne LXIV. Warszawa: Wyd. Akademickie Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Jurgiel A. (2007). Nauczyciele dorosłych w społeczeństwie obywatelskim. Gdańsk: Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego.
Klus-Stańska D. (2007). Między wiedzą a władzą. Dziecięce uczenie się w dyskursach pedagogicznych. Problemy Wczesnej Edukacji 5/6.
Klus-Stańska D. (2009). Dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Klus-Stańska D. (2013). Szkoła, jakiej nie znałam: krótka historia poszukiwania pewnej alternatywy edukacyjnej. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Kopciewicz L. (2009). Wczesna edukacja i płeć kulturowa. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Kopciewicz L. (2015), Jan Jakub Rousseau w naturze/ogrodzie? Dyskursy natury we współczesnych odczytaniach feministycznych i posthumanistycznych. Problemy Wczesnej Edukacji 2(29).
Kwaśnica R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika, t. 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeuotologia. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Lewartowska-Zychowicz M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Ligus R. (2013). Tutoring uczestniczący w akademickiem kształceniu nauczycieli jako badanie w działaniu. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Messick S. (2005). Trafność testu a etyka oceny, przeł. M. Zakrzewska. W: J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Męczkowska A. (2002). Od świadomości nauczyciela do konstrukcji świata społecznego, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Milerski B., Śliwerski B. (2000). Pedagogika. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Miles M.B., Huberman A.M. (2000). Analiza danych jakościowych, przeł. S. Zabielski. Białystok: Wyd. Trans Humana.
Nowak-Dziemianowicz M. (2013). W poszukiwaniu nowej pedagogiki, nowej edukacji, nowej szkoły – reminiscencje. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Nowicka M. (2009). Oblicza szkolnej socjalizacji. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Paris S.G., Ayres L.R. (1997), Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, przeł. M. Janowski, M. Micińska. Warszawa: WSiP.
Siemianowski A. (2009). O potrzebie filozoficznych badań nad wartościami. W: E. Okońska, K. Stachewicz (red.), Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy. Poznań: „Colloquia Disputatones” nr 12.
Skorupiński P.M. (2013). Modele trafności pomiaru. W: M. Karwowski (red.), Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne. Trafność wskaźników edukacyjnej wartości dodanej dla szkół maturalnych. Warszawa: Wyd. Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Smolińska-Theiss B., Theiss W. (2013). Badanie i działanie w pedagogice społecznej – między tradycją a współczesnymi zadaniami. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.
Susman G.I., Evered R.D. (2010). Ocena naukowych walorów badań w działaniu, tłum. M. Lavergne. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane. Wrocław: Wyd. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Szempruch J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zwiernik J. (2013). Polityka rzeczy małych i projekt „Alternatywa w edukacji przedszkolnej” w latach osiemdziesiątych XX w.: studium przypadku. W: H. Červinková, B.D. Gołębniak (red.), Edukacyjne badania w działaniu. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.