„Blisko, coraz bliżej” – o doświadczaniu rzeczywistości przyrodniczej przez dziecko w edukacji wczesnoszkolnej

Autor

  • Tatiana Grabowska Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.06

Słowa kluczowe:

edukacja wczesnoszkolna, poznawanie przyrody, nauczyciel organizator aktywności ucznia

Abstrakt

Szkolne poznawanie przyrody jest różne, czasem okazjonalne, żeby nie powiedzieć przypadkowe, zdominowane przez kolorowe ilustracje, środki elektroniczne, multimedialne czytniki. Ogromną rolę w możliwościach poznawania przyrody należy przyznać nauczycielowi – organizatorowi szkolnego poznania. To właśnie on powinien być inicjatorem dziecięcego poznania, wzbudzać ciekawość poznawczą, inicjować pytania, jakie dzieci mogłyby stawiać, poszukiwać, wspólnie eksplorować naturalne środowisko. Niestety, na podstawie licznych obserwacji rzeczywistości szkolnej trzeba zauważyć, że dziecięce poznawanie, doświadczanie przyrody ogranicza się często do oglądu przyrody przez klasowe szyby, podziwiania „papierowego”, „multimedialnego” odtworzonego świata.

Bibliografia

Braun D. (2002). Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Kielce: Wyd. JEDNOŚĆ.

Budniak A. (2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Denek K. (2012). Filozofia życia. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.

Dymara B. (1997). Dziecko w świecie przyrody. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP.

Korczak J. (1978). Pisma wybrane. T. I. Warszawa: WSP.

Malinowska J. (2014). Uczeń jako badacz w procesie edukacji. W: I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj--Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej. T. 2. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Paśko I. (2012). Wyjaśnianie znaczeń wybranych pojęć przyrodniczych przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: I. Adamek, B. Pawlak (red.), Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Libron.

Pawelec L. (2008). Wymiar regionalny wycieczki szkolnej. Kwartalnik dla nauczycieli. Częstochowa: Wyd. WOM.

Sadowska E. (2008). Z ekologią za pan brat. Rozwijanie wrażliwości ekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: J. Karbowniczek (red.), Edukacja elementarna w teorii i praktyce (nr 1-2). Częstochowa: Wyd. WOM.

Stańczak I. (2013). TRIZ – Pedagogika w procesie aktywizacji poznawczej najmłodszych uczniów. W: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szuman S. (1985). Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Dzieła wybrane. T. 1. Wybór i oprac. M. Przetacznikowa, G. Makiełło-Jarża. Warszawa: WSiP.

Urbańska M. (2008). Edukacja przyrodnicza w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W: J. Karbowniczek (red.), Edukacja elementarna w teorii i praktyce (nr 1-2). Częstochowa: Wyd. WOM.

Wichura H. (1990). Proces poznawania. W: M. Lelonek, T. Wróbel, Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3. Warszawa: WSiP.

Zioło I. (2002). Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków: Wyd. Naukowe AP.

Pobrania

Opublikowane

2016-06-26

Numer

Dział

Studia i rozprawy

Jak cytować

„Blisko, coraz bliżej” – o doświadczaniu rzeczywistości przyrodniczej przez dziecko w edukacji wczesnoszkolnej. (2016). Przegląd Pedagogiczny, 1, 61-69. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.06