“Close, closer and closer” – experiencing natural reality by the child in early education

Authors

  • Tatiana Grabowska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.06

Keywords:

early-childhood education, learning about nature, teacher as the organizer of student’s activities

Abstract

Learning about nature at school is very diverse, sometimes occasional, not to say – accidental, dominated by pictures, illustrations, electronic media and multimedia drives. The teacher, as the organizer of the school knowledge implementation, plays the key role in enhancing possibilities of child’s cognition of nature. It is the teacher who should initiate the child’s learning, activate the cognitive curiosity, help to phrase questions and the desire to explore natural environment. Unfortunately, numerous observations of school reality show that a child’s cognition of the natural world is limited to a passive looking through the classroom windows or enjoying the “paper” or digitalized world.

References

Braun D. (2002). Badanie i odkrywanie świata z dziećmi. Kielce: Wyd. JEDNOŚĆ.

Budniak A. (2009). Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Denek K. (2012). Filozofia życia. Poznań: Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.

Dymara B. (1997). Dziecko w świecie przyrody. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa: WSiP.

Korczak J. (1978). Pisma wybrane. T. I. Warszawa: WSP.

Malinowska J. (2014). Uczeń jako badacz w procesie edukacji. W: I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj--Drąg (red.), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej. T. 2. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.

Paśko I. (2012). Wyjaśnianie znaczeń wybranych pojęć przyrodniczych przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: I. Adamek, B. Pawlak (red.), Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wyd. Libron.

Pawelec L. (2008). Wymiar regionalny wycieczki szkolnej. Kwartalnik dla nauczycieli. Częstochowa: Wyd. WOM.

Sadowska E. (2008). Z ekologią za pan brat. Rozwijanie wrażliwości ekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: J. Karbowniczek (red.), Edukacja elementarna w teorii i praktyce (nr 1-2). Częstochowa: Wyd. WOM.

Stańczak I. (2013). TRIZ – Pedagogika w procesie aktywizacji poznawczej najmłodszych uczniów. W: J. Bonar, A. Buła (red.), Poznać, zrozumieć, doświadczyć. Konstruowanie wiedzy nauczyciela wczesnej edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szuman S. (1985). Studia nad rozwojem psychicznym dziecka. Dzieła wybrane. T. 1. Wybór i oprac. M. Przetacznikowa, G. Makiełło-Jarża. Warszawa: WSiP.

Urbańska M. (2008). Edukacja przyrodnicza w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. W: J. Karbowniczek (red.), Edukacja elementarna w teorii i praktyce (nr 1-2). Częstochowa: Wyd. WOM.

Wichura H. (1990). Proces poznawania. W: M. Lelonek, T. Wróbel, Praca nauczyciela i ucznia w klasach 1-3. Warszawa: WSiP.

Zioło I. (2002). Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego. Kraków: Wyd. Naukowe AP.

Downloads

Published

2016-06-26

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

“Close, closer and closer” – experiencing natural reality by the child in early education. (2016). Pedagogical Review, 1, 61-69. https://doi.org/10.34767/PP.2015.01.06