Potoczność i powody braku zainteresowania nią w pedagogice
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.06Słowa kluczowe:
pedagogika, kategoria pedagogiczna, pulsująca kategoria, potoczność, pedagogizm, heterogenicznośćAbstrakt
Potoczność i powody braku zainteresowania nią w pedagogice Punktem wyjścia autor czyni odpowiedź na pytanie: czym jest potoczność? Przyjmując, że jej główną cechą jest zapewnianie spójności symbolicznego uniwersum człowieka, w kolejnym kroku potoczność zostaje potraktowana jako „pulsująca” kategoria pedagogiczna (w rozumieniu zaproponowanym przez Joannę Rutkowiak). Cechuje ją m.in. zjawisko miksowania wielu form wypowiedzi o edukacji. Przyczyn braku głębszego zainteresowania potocznością upatrywać możemy m.in. w pedagogizmie. Ostatnia część artykułu poświęcona jest pograniczu pedagogiki i potoczności, które stanowi heterogeniczność.
Bibliografia
Barnes B. i Bloor D. (wybór) (1993). Mocny program socjologii wiedzy. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Bauman Z. (1990). Upadek prawodawców. Studia Filozoficzne, 4, 3–32.
Bauman Z. (1996). Socjologia. Poznań: Zysk i S-ka.
Burszta W.J. i Kempny M. (1991). „Wiedza potoczna” i rozumienie innych kultur. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa: Instytut Kultury.
Evert G. (1993). Habermas i edukacja. (Wpływ Habermasa na anglosaską literaturę pedagogiczną). W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Część III. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Folkierska A. (1991). Przyczynek do rozważań dotyczących pedagogiki ogólnej. Ruch Pedagogiczny, 5–6.
Giroux H.A. (1993). Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej. W: Z. Kwieciński i L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Hejnicka-Bezwińska T. (1995). Edukacja – kształcenie – pedagogika. Fenomen pewnego stereotypu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.
Hessen S. (1939). O sprzecznościach i jedności wychowania. Lwów – Warszawa: Książnica – Atlas.
Hołówka T. (1986). Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Konarzewski K. (1988). Pedagogika celów czy pedagogika wartości? Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 111–127.
Konarzewski K. (1991). Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka. Poznań: AKADEMOS.
Krasnodębski Z. (1991). Kryzys nowoczesności a świat przeżywany. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa: Instytut Kultury.
Kruszewski K. (1985). Pedagogika powszednia. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 14–17.
Kwieciński Z. (1982). Konieczność – niepokój – nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Leppert R. (1996). Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Leppert R. (1997). Pedagogika – poszukiwanie pewności. Studenckie wyobrażenia o pedagogice jako dyscyplinie naukowej i kierunku studiów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Lewicka-Strzałecka A. (1993). Postawy praktyczne. Teoretyczne i empiryczne determinanty orientacji sprawnościowych. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Melosik Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń – Poznań: EDYTOR.
Nagel S. (1970). Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nawroczyński B. (1987). Dzieła wybrane. Tom 1. Wybór, przedmowa i wstęp: A. Mońka-Stanikowa. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Niżnik J. (1991). „Potoczność” jako kategoria teoretyczna. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa: Instytut Kultury.
Pabis S. (1985). Metodologia i metody nauk empirycznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Palikot J. (1991). Początki kryzysu kultury europejskiej wedle Husserla. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa. Instytut Kultury.
Paulston R.G. (1993). Pedagogika porównawcza jako pole nakreślania konceptualnych map teorii i paradygmatów. W: Z. Kwieciński i L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Paulston R.G. i Liebman M. (1995). Możliwości postmodernistycznej kartografii krytycznej. W: T. Szkudlarek (red.), Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rutkowiak J. (1994). Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości. W: H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Rutkowiak J. (1995a). Pedagogika ogólna a struktura i jakość wiedzy o wychowaniu. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Rutkowiak J. (red.) (1995b). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rutkowiak J. (1996). Chaos i porządek jako wymiary funkcjonowania nauczyciela. (Próba analizy w świetle teorii struktur dysypatywnych). W: H. Kwiatkowska i Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Sarnowski S. (1993). O krytyce rozumu pedagogicznego. W: tegoż (red.), Krytyka rozumu pedagogicznego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Smoczyński P.J. (1986). Psychologizm jako program filozoficzny. W: T. Maruszewski (red.), Filozofia – poznanie – psychologia. Poznańskie Studia z Filozofii Nauki. Zeszyt 10. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Szkudlarek T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Szkudlarek T. (1995). Pedagogizm i pedagogika. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Racjonalność pedagogiki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Szahaj A. (1995). O tzw. mocnym programie socjologii wiedzy szkoły edynburskiej. Kultura Współczesna, 1–2, 53–67.
Turner J.H. i Turner S. (1993). Socjologia amerykańska w poszukiwaniu tożsamości. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Witkowski L. (1991). Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Zabieglik S. (1987). Krzywe zwierciadło filozofii czyli dzieje pojęcia zdrowego rozsądku. Warszawa: Książka i Wiedza.
Zybertowicz A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.