Commonness and reasons for the lack of interest in it in pedagogy

Authors

  • Roman Leppert Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.06

Keywords:

pedagogy, pedagogical category, pulsating category, colloquiality, pedagogism, heterogeneity

Abstract

The author’s starting point is the answer to the question: what is colloquiality? Assuming that its element is provided by the symbolic universe of man in the step of colloquiality, it is treated as a “pulsating” pedagogical category (in which there is an application by Joanna Rutkowiak). It is characterized by, among others, the phenomenon of mixing many forms of creating about education. The reason for the lack of treatment of interest in colloquiality can be seen, among others, in pedagogism. The last part of the article is the borderline of pedagogy and colloquiality, which constitutes heterogeneity

References

Barnes B. i Bloor D. (wybór) (1993). Mocny program socjologii wiedzy. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Bauman Z. (1990). Upadek prawodawców. Studia Filozoficzne, 4, 3–32.

Bauman Z. (1996). Socjologia. Poznań: Zysk i S-ka.

Burszta W.J. i Kempny M. (1991). „Wiedza potoczna” i rozumienie innych kultur. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa: Instytut Kultury.

Evert G. (1993). Habermas i edukacja. (Wpływ Habermasa na anglosaską literaturę pedagogiczną). W: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Część III. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Folkierska A. (1991). Przyczynek do rozważań dotyczących pedagogiki ogólnej. Ruch Pedagogiczny, 5–6.

Giroux H.A. (1993). Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej. W: Z. Kwieciński i L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Hejnicka-Bezwińska T. (1995). Edukacja – kształcenie – pedagogika. Fenomen pewnego stereotypu. Kraków. Oficyna Wydawnicza Impuls.

Hessen S. (1939). O sprzecznościach i jedności wychowania. Lwów – Warszawa: Książnica – Atlas.

Hołówka T. (1986). Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Konarzewski K. (1988). Pedagogika celów czy pedagogika wartości? Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 111–127.

Konarzewski K. (1991). Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej dziecka. Poznań: AKADEMOS.

Krasnodębski Z. (1991). Kryzys nowoczesności a świat przeżywany. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa: Instytut Kultury.

Kruszewski K. (1985). Pedagogika powszednia. Kwartalnik Pedagogiczny, 1, 14–17.

Kwieciński Z. (1982). Konieczność – niepokój – nadzieja. Problemy oświaty w latach siedemdziesiątych. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Leppert R. (1996). Potoczne teorie wychowania studentów pedagogiki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Leppert R. (1997). Pedagogika – poszukiwanie pewności. Studenckie wyobrażenia o pedagogice jako dyscyplinie naukowej i kierunku studiów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Lewicka-Strzałecka A. (1993). Postawy praktyczne. Teoretyczne i empiryczne determinanty orientacji sprawnościowych. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Melosik Z. (1995). Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Toruń – Poznań: EDYTOR.

Nagel S. (1970). Struktura nauki. Zagadnienia logiki wyjaśnień naukowych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Nawroczyński B. (1987). Dzieła wybrane. Tom 1. Wybór, przedmowa i wstęp: A. Mońka-Stanikowa. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Niżnik J. (1991). „Potoczność” jako kategoria teoretyczna. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa: Instytut Kultury.

Pabis S. (1985). Metodologia i metody nauk empirycznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Palikot J. (1991). Początki kryzysu kultury europejskiej wedle Husserla. W: A. Jawłowska (red.), Kategoria potoczności. Źródła filozoficzne i zastosowania teoretyczne. Warszawa. Instytut Kultury.

Paulston R.G. (1993). Pedagogika porównawcza jako pole nakreślania konceptualnych map teorii i paradygmatów. W: Z. Kwieciński i L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Literackich.

Paulston R.G. i Liebman M. (1995). Możliwości postmodernistycznej kartografii krytycznej. W: T. Szkudlarek (red.), Różnica, tożsamość, edukacja. Szkice z pogranicza. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rutkowiak J. (1994). Wielość języków pedagogiki a problem jej tożsamości. W: H. Kwiatkowska (red.), Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.

Rutkowiak J. (1995a). Pedagogika ogólna a struktura i jakość wiedzy o wychowaniu. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Pedagogika ogólna. Tradycja – teraźniejszość – nowe wyzwania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Rutkowiak J. (red.) (1995b). Odmiany myślenia o edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rutkowiak J. (1996). Chaos i porządek jako wymiary funkcjonowania nauczyciela. (Próba analizy w świetle teorii struktur dysypatywnych). W: H. Kwiatkowska i Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń. Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.

Sarnowski S. (1993). O krytyce rozumu pedagogicznego. W: tegoż (red.), Krytyka rozumu pedagogicznego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Smoczyński P.J. (1986). Psychologizm jako program filozoficzny. W: T. Maruszewski (red.), Filozofia – poznanie – psychologia. Poznańskie Studia z Filozofii Nauki. Zeszyt 10. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szkudlarek T. (1993). Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szkudlarek T. (1995). Pedagogizm i pedagogika. W: T. Hejnicka-Bezwińska (red.), Racjonalność pedagogiki. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Szahaj A. (1995). O tzw. mocnym programie socjologii wiedzy szkoły edynburskiej. Kultura Współczesna, 1–2, 53–67.

Turner J.H. i Turner S. (1993). Socjologia amerykańska w poszukiwaniu tożsamości. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Witkowski L. (1991). Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury Michała Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Zabieglik S. (1987). Krzywe zwierciadło filozofii czyli dzieje pojęcia zdrowego rozsądku. Warszawa: Książka i Wiedza.

Zybertowicz A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Downloads

Published

2025-07-22

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Commonness and reasons for the lack of interest in it in pedagogy. (2025). Pedagogical Review, 1, 87–107. https://doi.org/10.34767/PP.2025.01.06