Psychosocial challenges of education boys

Authors

  • Olga Modzelewska University of Lomza

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2024.01.04

Keywords:

pedagogy, boys, masculinity, socialization, stereotypes, support, upbringing

Abstract

Contemporary education faces numerous challenges, including the need to prioritize the mental health of adolescents, assist and support young individuals in adapting to the ever-changing societal norms, and manage the overwhelming influx of stimuli from their surroundings. Consequently, educators should seek new approaches to work and collaborate with young people. It’s particularly crucial for the educational community to recognize the necessity of providing support for boys during their adolescence. Due to prevalent gender stereotypes, boys often lack suitable role models to emulate on their path to adulthood. This situation can
lead to the transmission and perpetuation of toxic masculine patterns, limiting their ability to experience the full spectrum of life. Stereotypical expectations concerning male behavior not only promote aggression and competitiveness but also suppress emotions, especially critical considering the lack of psychological support.

References

Badinter É. (1993). XY. Tożsamość mężczyzny. Warszawa: W.A.B.

Balcer J. (2003). Mamy ponad 512 tys. nauczycieli, ponad 82 proc. z nich to kobiety. Zaczerpnięte 16 grudnia 2023. Strona internetowa

Bem S.L. (2000). Męskość, kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bourdieu P. (2004). Męska dominacja. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Buczkowski A. (1997). Dwa różne światy, czyli jak socjalizuje się dziewczynkę i chłopca. W: J. Brach-Czaina (red.), Od kobiet do mężczyzn i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze. Białystok: Trans Humana.

Chmura-Rutkowska I. (2012). Przemoc rówieśnicza w gimnazjum a płeć. Kontekst społeczno-kulturowy. Forum Oświatowe, 24(46), 41–73.

Chmura-Rutkowska I. (2019). Być dziewczyną – być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Chomczyńska-Rubacha M. i Pankowska D. (2016). Płeć i rodzaj w edukacji formalnej (s. 57–80). W: I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek i A. Sołtysiak-Łuczak (red.), Gender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM I. Warszawa: Fundacja Feminoteka.

Czaja-Chudyba I., Drwal B. i Włoch M. (2017). Mężczyzna jako nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 5, 2/2 (10/2), 19–33.

de Beauvoir S. (2003). Druga płeć. Warszawa: Wyd. Jacek Santorski.

Dudak A. (2016). Wybrane aspekty funkcjonowania mężczyzn w zawodach sfeminizowanych. Problemy Profesjologii, 2, 23–32.

Fuszara M. (2008). Dobrze jest być rodzynkiem, czyli mężczyźni w zawodach sfeminizowanych. W: taż (red.), Nowi mężczyźni? Zmieniające się modele męskości we współczesnej Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Grabowska M. (2007). Stereotypy płci we wczesnej dorosłości. Wybrane uwarunkowania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe UKW.

Kluczyńska U. (2008). Socjalizacja w płeć kulturową jako czynnik różnicowania możliwości edukacyjnych i marginalizacji. Rocznik Lubuski, 34, cz. 1, 133–151.

Kopciewicz L. (2007). W stronę dziewcząt – pytanie o pedagogikę feministyczną, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2, 24–45.

Kopciewicz L. (2009). Wytwarzanie nierówności płci w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły – pytanie o dydaktykę rodzajowo-inkluzywną. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska i M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Mandal E. (2003). Męskość i kobiecość. Popularne opinie a badania naukowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Mandal E. (2004). Podmiotowe i interpersonalne konsekwencje stereotypów związanych z płcią. Katowice: Wydawnictwo UŚ.

Melosik Z. i Szkudlarek T. (2010). Kultura, tożsamość i edukacja: Migotanie znaczeń. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Modzelewska O. (2022). Tożsamości człowieka a hybrydyzacja życia społecznego. Nowe perspektywy czy zagrożenie dla jednostki? W: S. Jaskuła (red.), Rzeczywistość hybrydalna: Pomiędzy bytami. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka.

Nowosad I. (2020). Mężczyźni w zawodach kobiecych – projekty zorientowane na wsparcie zatrudnienia mężczyzn w placówkach przedszkolnych Niemiec. Dyskursy Młodych Andragogów, 21, 331–340.

Pollack W. (1998). Real boys: rescuing our sons from the myths of boyhood. New York: Henry Holt&Company.

Pratto F. (2004). Polityka płci: różnice między kobietą a mężczyzną w sypialni, kuchni i gabinecie. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Downloads

Published

2024-07-04

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Psychosocial challenges of education boys. (2024). Pedagogical Review, 1, 49–62. https://doi.org/10.34767/PP.2024.01.04