Femininity Created. Social Standards Attractivenessfrom the Perspective of Women with Intellectual Disability

Authors

  • Agnieszka Wysocka Uniwersytet Śląski w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.21

Keywords:

intellectual disability, femininity, media messages, standards of physical attractiveness

Abstract

There are a lot of research, papers and books that undertake the problem of women’s pressure to implement attractiveness standards included in media messages but there is a kind of gap a fiels of scientific reflection, how women with intellectual disabilities define beauty, what character traits women attribute to attractive and what stereotypical role they play in society. The article aims to present the importance of media messages in creating standards for appearance. Showing unrealistic images of women in the media may contribute to the creation of a place of dissatisfaction with their own body. Limited cognitive and emotional development as well as reduced social adaptation capacity in intellectually disabled women can significantly influence orientation in social phenomena and standards, especially referring to media messages. As a result, the constant distance to the ideal of physical attractiveness may have a negative impact on the self-esteem of women with intellectual disabilities.

References

Abrasowicz G. (2012). Skorka pomarańczowa – obietnicą wolności? Koncepcje bycia piękną i bycia sobą w dramacie Pomorandzina kora Mai Pelević. W: T. Rachwał, K. Więckowska (red.), (Nad)użycia ciała w kulturze. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bator J. (1998). Wizerunek kobiety w reklamie telewizyjnej. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Buss D.M. (2003). Ewolucja pożądania. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czarnecka J. (2018). Rola wyglądu i znaczenie atrakcyjności w życiu starszych kobiet. Dyskursy Młodych Andragogow, 19.

Gajda J. (2000). Kulturotwórcze i edukacyjne funkcje mass mediów. W: W. Strykowski (red.), Media a edukacja. Poznań: Wydawnictwo empi.

Głębocka A. (2009). Niezadowolenie z wyglądu a rozpaczliwa kontrola wagi. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Gromkowska-Melosik A. (2012). Sukces edukacyjno-zawodowy i problem maskulinizacji kobiet. W: A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe [re]interpretacje. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Jakubowska H. (2008) Ciało biologiczne w interakcjach społecznych – pomiędzy napiętnowaniem a akceptacją. Kultura i społeczeństwo, 3.

Kowalska-Myśliwiecka S. (2013). Człowiek w reklamie czy reklama w człowieku? Wpływ reklamy na życie człowieka. W: A.J. Kukuła (red.), Współczesne uwarunkowania promocji i reklamy. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Łyszkowska E. (2009). Zachowania mimetyczne kobiet pod wpływem telewizji i doświadczeń codzienności. Studium socjopedagogiczne. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Malinowska E., Dzwonkowska-Godula K., Garncarek E., Czernecka J., Brzezińska J. (2017). Kulturowe uwarunkowania postaw kobiet i mężczyzn w rożnym wieku wobec swego wyglądu i zdrowia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Mikucka B., Sakson-Obada O. (2013). Ja cielesne. Od normy do zaburzeń. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Siemieńska R. (red.) (1997). Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo „Scholar”.

Talik E. (2010). Nadzieja na sukces i strategie radzenia sobie ze stresem a niezadowolenie z własnego ciała u nastolatek. W: A. Brytek-Matera (red.), Ciało w dobie współczesności. Wybrane zagadnienia problematyki obrazu własnego ciała. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Wasilewska M. (1997). Kobieta jako przedmiot i podmiot reklamy. W: J. Brach-Czaina (red.), Od kobiety do mężczyzny i z powrotem – rozważania o płci w kulturze. Białystok: Wydawnictwo „Trans Humana”.

Wojciszke B. (1991). Procesy oceniania ludzi. Poznań: Wydawnictwo Nakom.

Downloads

Published

2021-01-25

How to Cite

Femininity Created. Social Standards Attractivenessfrom the Perspective of Women with Intellectual Disability. (2021). Pedagogical Review, 2, 316–329. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.21