Lifeworld and Little Homelandas Areas of Educational Processes
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.01Keywords:
lifeworld, little homeland, social pedagogy, university campus as a little homelandAbstract
The subject of the considerations included in this study were reflections on educational contexts related to the categories of lifeworld and little homeland. According to the author, theneed for reflection in this area is primarily due to the fact that the dehumanization of human life is becoming more and more visible, as a result of the overwhelming influence of technological civilization and structural violence. A certain chance to return to human existence or to halt these unfavourable processes and educational phenomena may be living in local communities, which have always naturally taken care of the realization of basic values such as: help and support, tolerance, subjectivity of bonds and communication, care for the weak and disabled, cooperation, striving to improve the environment of one’s own life, observing the principles of democratic participation, etc. Educational processes in the natural environment of life, understood in such a way, are close to social pedagogy as a discipline which aims precisely at activating natural educational environments by stimulating and developing the existing social forces. According to the author, an example of such an educational environment may be the academic community, due to both the statutory educational functions performed by universities, as well as the fact of its frequent location in a clearly defined area. For these reasons, among others, one could analyse academic communities as a certain lifeworld and a little homeland, the essence of which is the awareness of coexistence, co-development, cooperation, joint actions or jointly solved problems aimed at realization of basic values.However, in the face of various social and civilization threats, is it possible to return to the concept of a little homeland in academic campuses today?
References
Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwoj świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Freire P. (1973). Education for Critical Cosciousness. New York: Seabury Press.
Gawlina Z. (red.) (2001). Kształtowanie postaw czynnych i więzi środowiskowych. Krakow: Uniwersytet Jagielloński.
Habermas J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego. T. 1. Przeł. A.M. Kaniowsk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hajduk E. (2008). Układy społeczne – przestrzenie procesu socjalizacji. Żary: Monogram.
Hurło L., Klus-Stańska D., Łojko M. (red.) (2009). Paradygmaty wspołczesnej dydaktyki. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Kawula S. (2004). Człowiek w relacjach socjopedagogicznych. Toruń: Akapit.
Kisiel P. (1994). Ethos uczonych we wspołczesnym życiu naukowym. W: J. Goćkowski, Kisiel (red.), Patologia i terapia życia naukowego. Krakow: Universitas.
Kotusiewicz A.A., Koć-Seniuch G. (2008). Nauczyciel akademicki z refleksji nad własną praktyką edukacyjną. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kulesza M. (2010). Relacje międzypokoleniowe w szkolnictwie wyższym w świetle badania sondażowego. W: M. Kulesza, M.A. Kafar (red.), W obliczu nowych wyzwań. Dylematy młodej kadry akademickiej. Łodź: Uniwersytet Łodzki.
Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Lee-Chai A.Y., Bargh J.A. (red.) (2009). Władza. Pokusy i zagrożenia. Przeł. Kacmajor i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łukaszewski W. (1984). Szanse rozwoju osobowości. Warszawa: Książka i Wiedza.
Maszke A.W., Lewicki Cz. (red.) (2005). Wspołpraca i partnerstwo w środowisku lokalnym. Problemy teoretyczno-praktyczne. Rzeszow: Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
Mendel M. (red.) (2005). Animacja wspołpracy środowiskowej na wsi. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Modrzewski J. (2008). Socjologia przestrzeni edukacyjnych. W: J. Modrzewski, M.J. Śmiałek, K. Wojnowski (red.), Relacje podmiotow (w) lokalnej przestrzeni edukacyjnej (inspiracje…). Kalisz–Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Olubiński A. (1994). Ericha Fromma koncepcja życia po ludzku. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Olubiński A. (2001). Siły społeczne jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej. W: S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna (s. 163–173). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Olubiński A. (2010a). Rola autorytetu mistrza w edukacji młodych pokoleń. W: E. Kantowicz, B. Chrostowska, M. Ciczkowska-Giedziun (red.), Polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku (s. 107–121). Toruń: Akapit.
Olubiński A. (2010b). Edukacja jako sprawowanie władzy. Wychowanie na co Dzień, 4.
Olubiński A. (2018). Aktywność i działanie jako forma edukacji do samorealizacji czy zniewolenia? W świetle założeń edukacji humanistycznej i krytyczno--emancypacyjnej. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Piekarski J., Urbaniak-Zając D. (2010). Innowacje w edukacji akademickiej. Łodź: Uniwersytet Łodzki.
Rutkowiak J. (1995). Nauczyciel wobec wyzwań demokracji. W: J. Żebrowski (red.), Edukacja a społeczeństwo obywatelskie. Z teorii i praktyki demokratyzacji polskiej szkoły. Gdańsk: Wydawnictwo Gdańskie.
Sawczuk W. (2009). Etos pedagogow/nauczycieli akademickich – między akademickim sacrum a rynkowym profanum. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Schutz A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii wspołczesnej. T. 1. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Skrzypiec R. (red.) (2002). Lokalne uczestnictwo obywatelskie. Raporty z badań 1998–2002. Warszawa: Ośrodek Badania Aktywności Lokalnej przy Stowarzyszeniu „Asocjacje”.
Theiss W. (2006). Edukacja środowiskowa. W: W. Theiss, B. Skrzypczak (red.), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Warszawa: Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL.
Theiss W. (red.) (2001). Mała ojczyzna. Kultura, edukacja, rozwoj lokalny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Vaneigem R. (2004). Rewolucja życia codziennego. Przeł. M. Kwaterko. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.