In the Circle of Considerations on the Professional Ethics of Special Educators

Authors

  • Dariusz Zając Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.02

Keywords:

special pedagogy, pedeutology, aretology, deontology, professional ethics, pedagogical code of ethics, personality of a special pedagogue

Abstract

The issues of professional ethics of teachers and educators, although they were the subject of
scientific considerations, were not always in-depth. Nowadays, the question of the nature and form of this ethics returns. This also applies to the professional ethics of a special educator. It is important mainly due to the specific nature of his professional activity. This specificity
mainly concerns the subject of education, which is a disabled person (with a disability, often with disabilities). Regardless of whether the professional ethics of a special educator is a code ethics or it takes an informal form, a wide-ranging discussion oscillating around the ethical
problems of this socio-professional category is necessary.

References

Bartnikowska U. (2016). Deontologia zawodu pedagoga specjalnego. W: U. Bartnikowska, Cz. Kosakowski (red.), Pedagog specjalny – dylematy roli. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Barycz H. (1997). W stronę etyki. Uwagi na temat kodeksu etyki nauczycielskiej. W: H. Kwiatkowska, T. Lewowicki (red.), Źrodła inspiracji współczesnej edukacji nauczycielskiej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne.

Borzyszkowska H. (1983). Osobowość pedagoga specjalnego. Szkoła Specjalna, 1, 5–12.

Borzyszkowska H. (1993). O powinnościach pedagoga specjalnego. Kultura i Edukacja, 1, 53–58.

Doroszewska J. (1989). Pedagogika specjalna. T. 1. Podstawowe problemy teorii i praktyki. Wrocław–Warszawa–Krakow–Gdańsk–Łodź: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dylus A. (1997). Refleksje wokół etyki zawodowej ludzi nauki oraz źródeł jej kodyfikacji. W: Etyka zawodowa. Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji.

Dz.U. 2018 poz. 227 – Obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 grudnia 2017 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodow i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

Dz.U. 2019 poz. 1450 – Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Garlej-Drzewiecka E. (1999). Rozmowa pedagoga specjalnego z samym sobą - między powinnościami a rzeczywistością. W: J. Pańczyk, W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna wobec zagrożeń i wyzwań XXI wieku. Materiały z obrad XVI sekcji III Zjazdu Pedagogicznego w Poznaniu (21-23 wrzesień 1998). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Gołębniak B.D. (2001). Etyczny wymiar edukacji nauczycieli. W: U. Ostrowska (red.), Edukacja przełomu wiekow wobec kwestii aksjologicznych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Grzegorzewska M. (1959). Listy do młodego nauczyciela. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Konstańczak S. (2000). Odkryć sens życia w swej pracy. Wokoł problemow etyki zawodowej. Słupsk: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Kosakowski Cz. (2001). Pedagog specjalny – między tradycją a dniem dzisiejszym. Szkoła Specjalna, 4, 195–202.

Kupisiewicz M. (2013). Słownik Pedagogiki Specjalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kupisiewicz M. (2016). Pedagog specjalny – człowiek o wyjątkowych predyspozycjach osobowościowych, profesjonalista posiadający rozległą, interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności. Studia z Teorii Wychowania, 4, 173–186.

Lazari-Pawłowska I. (1992). Etyka. Pisma wybrane. Wrocław–Warszawa–Krakow: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Lewowicki T. (1994). Przemiany oświaty. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Majewicz P. (2008). Pedagog specjalny – osobowość i możliwości jej formowania. W: P. Majewicz, A. Mikrut (red.), Kompetencje pedagoga w kontekście teorii i praktyki edukacji specjalnej. Gliwice–Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Olszewski S. (2017). Obraz profesji pedagoga specjalnego (na podstawie definicji formułowanych przez pedagogow specjalnych). Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 27, 85–103.

Ossowski R. (1998). Nauczyciel-wychowawca w edukacji specjalnej. W: M. Chodkowska (red.), Pedagogika specjalna wobec potrzeb teraźniejszości i wyzwań przyszłości. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Pikus S. (1995). Etyka nauczycielska jako problem. W: K. Kaszyński, L. Żuk-Łapińska (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki. Zielona Gora: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego.

Pilch T. (1995). Rozważania wokoł etyki zawodu nauczyciela-wychowawcy. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 3, 3–7.

Poznaniak W. (1995). Psychologiczno-etyczne aspekty nauczania i wychowania. W: K. Kaszyński, L. Żuk-Łapińska (red.), Etyka zawodu nauczyciela. Nauczanie etyki. Zielona Gora: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego.

Sadowska S. (2016). Kim powinien być pedagog specjalny: granice wzorca w kontekście potrzeb zmiany społecznej i horyzont ,,odpowiedzi” rozbieżnych. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 23, 32–47.

Sekułowicz M. (2005). Nauczyciele szkolnictwa specjalnego wobec zagrożenia wypaleniem zawodowym. Analiza przypadkow. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Siemianowski A. (1995). Szkice z etyki wartości. Gniezno: Prymasowskie Wydawnictwo GAUDENTINUM.

Skłodowska A. (2008). Wspołczesny pedagog specjalny – jego rozwoj i potrzeby zawodowe. W: Z. Palak, A. Bujanowska (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego. Aktualne wyzwania teorii i praktyki. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Śliwerski B. (1997). Co z etyką nauczycieli?. Nowa Szkoła, 5, 3–8.

Tomasik E. (1985). Osobowość nauczyciela w aspekcie pedeutologii i deontologii. W: E. Żabczyńska (red.), Maria Grzegorzewska. Pedagog w służbie dzieci niepełnosprawnych. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Tomasik E. (1997). Problematyka teleologiczna i deontologiczna w pedagogice specjalnej. W: tejże (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Zając D. (1997). Wybrane deontologiczne problemy zawodu pedagoga specjalnego. W: W.M. Wołoszyn (red.), Aksjodeontologiczne aspekty relacji osobowych w procesach edukacyjnych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy.

Zając D. (2011). Etyka zawodowa nauczycieli. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Zając D. (2014). Dylematy wokoł kształtu etyki zawodowej wspołczesnych nauczycieli. W: Materiali mižnarodnoi naukowo-praktičnoi internet-konferencii: Teoretični ta metodični zasadi osobistisno-profesijnogo rozvitku majbutn’ogo včitela, International Scientific and Practical Internet Conference: Theoretical and methodological fundations of personal and professional development of future teachers. Vinnica.

Zając D. (2018). Etyczność pracy zawodowej nauczycieli. Studium teoretyczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Zaorska M. (2012). Rola i miejsce pedagoga specjalnego w kreowaniu działalności edukacyjno-terapeutycznej. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika XXVIII. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Zeszyt 405, 13–23.

Zdyb M. (1993). Istota decyzji. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie--Skłodowskiej.

Żuraw H. (1993). Problemy etyczne w pedagogice specjalnej. W: A. Hulek (red.), Edukacja osob niepełnosprawnych. Warszawa: Upowszechnianie Nauki-Oświata ,,UN-O”.

Downloads

Published

2021-01-25

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

In the Circle of Considerations on the Professional Ethics of Special Educators. (2021). Pedagogical Review, 2, 30–47. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.02