Information Overload – a Challenge for Education in the Digital Age
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.05Keywords:
pedagogy, infosphere, information redundancy, information overload, information stress, school, information fatigueAbstract
In this article, the author focused on the issue of information overload and its effects. At the outset, the phenomenon was analyzed from the historical and semantic perspective. The authors, however, do not fully agree as to the nomenclature itself, often using information overload interchangeably with information redundancy or the information fatigue syndrome, but not always characterizing the discussed issue. The conducted analyzes show that information overload is the result of an excess of information reaching a person, which the brain is unable to deal with. In the case of permanent overload, a person is exposed to many diseases, including information stress, which usually results in depression. Therefore, an extremely important role in preparing a young person to function in such difficult times is played by the school,
References
Babik W. (2010). O natłoku informacji i związanym z nim przeciążeniu informacyjnym. W: J. Morbitzer (red.), Człowiek-Media-Edukacja (s. 21–27). Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
Babik W. (2011). O manipulowaniu informacją w prywatnej i publicznej przestrzeni informacyjnej. W: E. Musiał, I. Pulak (red.), Człowiek, media, edukacja (s. 11–17). Kraków: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
Batorowska H. (2017). Przetwarzanie informacji w środowisku jej nadmiarowości i przyśpieszenia technologicznego w świetle badań własnych. Edukacja -Technika-Informatyka, 8(1), 177–191. DOI: doi.org/10.15584/eti.2017.1.25
Batorski D. (2011). W morzu informacji. Academia, 3(27), 24–26.
Cialdini R.B. (1996). Wywieranie wpływu na ludzi: Teoria i praktyka. Przeł. B. Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Czerski W.M. (2019). Manipulacja informacją jednym z kluczowych problemów współczesnego świata mediów. Dydaktyka Informatyki, 14, 55–65. DOI:10.15584/di.2019.14.5
Czopek J. (2017). Nadmiarowość informacji ery społeczeństwa informacyjnego wyzwaniem dla nauczyciela. Edukacja – Technika – Informatyka, 8(3), 225-230. DOI: 10.15584/eti.2017.3.31
Delors J. (red.) (1998). Edukacja: Jest w niej ukryty skarb. Przeł. W. Robczak. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowcow Polskich.
Fazlagić J.A. (2010). Zjawisko „nadmiaru informacji” a współczesna edukacja. e-mentor, 4(36), 37-42.
Furmanek W. (2013). Niektore pedagogiczne konsekwencje nadmiarowości informacji. Edukacja – Technika – Informatyka, 4(2), 15–28.
Jachym W. (2016). Ocena jakości stron WWW bibliotek państwowych wyższych szkół zawodowych z perspektywy ekologii informacji (rozprawa doktorska). Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice.
Jelonek D. (2011). Problem przeładowania informacyjnego w społeczeństwie informacyjnym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, (67), 45–52.
Kobyliński A. (2017). Agregatory wiadomości – remedium na przeładowanie informacyjne?. Ekonomiczne Problemy Usług, 2(126), 83–92. DOI: 0.18276/epu.2017.126/2-09
Krzysztofek K. (2006). Społeczeństwo w dobie internetu: Refleksyjne czy algorytmiczne?. W: Ł. Jonak (red.), Re: Internet—Społeczne aspekty medium: Polskie konteksty i interpretacje (s. 19–41). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Ledzińska M. (2004). Nadprodukcja informacji jako wyzwanie edukacyjne – perspektywa psychologiczna. W: M. Radochoński, B. Przywara (red.), Jednostka – grupa – cybersieć. Psychologiczne, społeczno-kulturowe i edukacyjne aspekty społeczeństwa informacyjnego (s. 15–27). Rzeszow: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.
Ledzińska M. (2009). Człowiek wspołczesny w obliczu stresu informacyjnego. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN.
Lichtarski J. (red.) (2007). Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (wyd. 7, zm. rozsz). Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Materska K. (2004). Rola bibliotek w rozwiązywaniu informacyjnych problemów współczesności. Przegląd Informacyjno-Dokumentacyjny, 286(3), 31–50.
Przeciążenie informacją. (2017). Wikipedia, wolna encyklopedia. Zaczerpnięte 9 lutego 2020. Strona internetowa
Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2014). Psychologia wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Światowiec-Szczepańska J. (2018). Zjawisko przeciążenia informacyjnego w procesach decyzyjnych menedżerow. Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(11), 60–78. DOI: 10.18559/SOEP.2018.11.4
Toffler A. (2007). Szok przyszłości. Przeł. W. Osiatyński i in. Przeźmierowo: Wydawnictwo Kurpisz.
Walczak N. (2015). Informacyjna powodź. Zaczerpnięte 28 stycznia 2020. Strona internetowa
Zygała R. (2007). Podstawy zarządzania informacją w przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.