Symbol as a Didactic Category. Hermeneutic Research Idea
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.06Keywords:
: didactics of the symbol, humanistic education, humanistic pedagogy, qualitative research in pedagogy, symbol philosophy, symbolAbstract
The aim of the article is to show that the symbol is an important didactic category in the field of humanities education. Recapitulations of theoretical investigations and methodological is sues were presented along with the results of the research. As part of the doctoral project, two ways of giving meaning were reconstructed: the hermeneutic-ontological way and the semiotic-communicative way. This means adopting two separate symbol constructs. The first one has an ontological dimension and it involves some limitations. That is, a symbol is something other than a sign, it has an internal meaning (internal purpose, it acts by itself). The second one has a communicative dimension and it is characterized by the attribution of meanings. The study of the symbol as a didactic category was carried out by arranging an individual and group didactic process. It was decided to arrange didactic processes in the form of individual semi-structured interviews (SSI) and focus group interviews (FGI). This choice is justified by the distinction of two basic aspects of understanding the symbol, namely the hermeneutic-ontological aspect (SSI) and the semiotic-communicative aspect (FGI). Such a procedure allowed analysing the interpretation process in different didactic arrangements. The possibility of transition from hermeneutic research as understood through the humanities to empirical research was determined.
References
Biehl P., Baudler G. (red.) (1980). Erfahrung – Symbol – Glaube. Grundwagen der Religionsunterrichts. Frankfurt/Main: Haag und Herchen Verlag GmbH.
Biehl P. (1999). Festsymbole. Zum Beispiel: Ostern. Kreative Wahrnehmung als Ort der Symboldidaktik. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag.
Biehl P. (2002). Symbole geben zu lernen. Einfuhrung in die Symboldidaktik anhand der Symbole Hand, Haus und Weg. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener-Verlag.
Bronk A. (1988). Rozumienie, Dzieje, Język. Filozoficzna hermeneutyka H.-G. Gadamera. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Folkierska A. (1990). Pytanie o pedagogikę. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Haan de G., Rulcker T. (red.) (2002). Hermeneutik und Geisteswissenschaftliche Padagogik. Frankfurt am Main: Europaischer Verlag der Wissenschaften.
Halbfas H. (1982). Das dritte Auge, Religionsdidaktische Anstose. Dusseldorf: Patmos Verlag.
Halbfas H. (2011). Das dritte Auge, Religionsdidaktische Anstose. Munchen: Patmos Verlag.
Meyer-Blanck M. (2002). Vom Symbol zum Zeichen. Symboldidaktik und Semiotik. Rheinbach: CMZ Verlag.
Milerski B. (2011a). Kształcenie humanistyczne jako pochwała wieloznaczności świata. Ruch Pedagogiczny, 5–6, 5–14.
Milerski B. (2011b). Hermeneutyka pedagogiczna. Perspektywy pedagogiki religii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ChAT.
Milerski B. (2015). Intersubiektywność w pedagogice hermeneutycznej. Od badań filozoficznych do realistycznego zwrotu. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 56–74.
Milerski B., Karwowski M. (red.) (2016). Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badania, t. 2. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Milerski B. (2019). Symboldidaktik in empirischer Perspektive. W: D. Bauer, T. Klie, M. Kumlehn, A. Obermann (red.), Von semiotischen Buhnen und religioser Vergewisserung. Religiose Kommunikation und ihre Wahrheitsbedingungen in (praktisch-)theologischer Perspektive. Festschrift fur Michael Meyer-Blanck. Berlin-Boston: Walter de Gruyter.
Przanowska M. (2015). Pytanie o sens (w) edukacji. Grondinowska semantyka sensu i jej pedagogiczne egzemplifikacje a antyredukcjonizm hermeneutyki kształcenia. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 30–55.
Ratajczak-Parzyńska D. (2014). Hermeneutyczno-pedagogiczny kontekst dydaktyki symbolu. Kultura i Wychowanie, 7(1), 186–195.
Ratajczak-Parzyńska D. (2019). Symbol jako kategoria dydaktyczna. Aplikacja filozoficznej teorii symbolu w kształceniu humanistycznym. Niepublikowana rozprawa doktorska. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Ricoeur P. (2002). Symbolika zła. Przeł. S. Cichowicz, M. Ochab. Warszawa: Wydawnictwo Ediciones Altaya Polska & De Agostini Polska & Instytut Wydawniczy PAX.
Ricoeur P. (2003). Egzystencja i hermeneutyka. Przeł. S. Cichowicz. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Rogowski C. (1999). Hermeneutyczno-dydaktyczny wymiar symbolu i implikacje pedagogiczn oreligijne. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Tillich P. (1970). Offenbarung und Glaube. Schriften zur Theologie II. Gesammelte Werke Band VIII. Stuttgart: Evangelisches Verlagswerk.
Tillich P. (1987). Dynamika wiary. Przeł. A. Szostkiewicz. Poznań: Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanow.
Tillich P. (1994). Pytanie o Nieuwarunkowane. Pisma z filozofii religii. Przeł. J. Zychowicz. Krakow: Wydawnictwo Znak.
Urbaniak-Zając D. (2003). Obiektywna hermeneutyka jako metoda rekonstrukcyjnych badań empirycznych. W: D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.
Urbaniak-Zając D. (2010). O obiektywnej hermeneutyce jako metodzie interpretacji danych empirycznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(49), 7–18.
Urbaniak-Zając D., Kos E. (red.) (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wernet A. (2006). Hermeneutik – Kasuistik – Fallverstehen. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. Wernet A. (2009). Einfuhrung in die Interpretationstechniken der Objektiven Hermeneutik. Wiesbaden: VS Verlag fur Sozialwissenschaften.
Wunenburger J.-J. (2011). Filozofia obrazow. Przeł. T. Strożyński. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.