Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego)
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.07Słowa kluczowe:
nauczyciel, adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista, pole problemowe, pulsujące kategorieAbstrakt
Autor, nawiązując do wyodrębnionych w ostatnim okresie sposobów myślenia o nauczycielu jako: adaptacyjnym techniku, refleksyjnym praktyku i transformatywnym intelektualiście, zakreśla pole problemowe (w rozumieniu Henry’ego A. Giroux), w którym wyodrębnia pulsowanie dziesięciu kategorii, to pole tworzących.
Bibliografia
Bauman Z. (1990). Upadek prawodawcow. Studia Filozoficzne, 4.
Bauman Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Bronk A. (red.) (1995). Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Buksiński T. (red.) (1994). Filozofia w dobie przemian. Poznań: Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Chalmers A. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką?. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
Evert G. (1993). Habermas i edukacja (Wpływ Habermasa na anglosaską literaturę pedagogiczną. In: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Część III. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Giroux H.A. (1988). Teachers as intellectuals. Toward a critical pedagogy of learning. New York: Praeger.
Giroux H.A. (1993). Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we wspołczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kohlberg L., Mayer R. (1993). Rozwoj jako cel wychowania. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Konarzewski K. (1995). Czy pedagogika wybić się może na naukowość?. In: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Kotusiewicz A.A. (1993). W sprawie koncepcji edukacji nauczycielskiej. Kształcenie Nauczycieli, 2.
Kwaśnica R. (1990). Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kwaśnica R. (red.) (1993). Pytanie o nauczyciela. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Lewowicki T. (1996). Pedagogika a demokracja – refleksje nad kondycja pedagogiki. In: H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogolnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń: Wydawnictwo Edytor.
Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Transl. Z. Knutsen et al. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Melosik Z. (1994). Wspołczesne amerykańskie spory edukacyjne. Poznań: Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Mizerek H. (1995). Alternatywne sposoby myślenia o nauczycielu i jego edukacji: pytania do badaczy i edukatorow. In: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna - dylematy teorii. Łodź – Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Obuchowski K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ossowski S. (1983). O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Paulston R.G. (1993). Pedagogika porownawcza jako pole nakreślenia konceptualnych map i teorii paradygmatow. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we wspołczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Rodziewicz E. (1994). „Szkoły myślenia” w edukacji. Praktyki myślenia wychowawczego – teorie – orientacje edukacyjne. In: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań: Wydawnictwo Edytor.
Rutkowiak J. (1986). Metodologiczna sytuacja pedagogiki a modele kształcenia nauczycieli. Część II. Ruch Pedagogiczny, 5–6.
Rutkowiak J. (red.) (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.
Sawisz A. (1989). Szkoła a system społeczny. Wokoł problematyki „nowej socjologii oświaty”. Warszawa: WSiP.
Schutz A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. In: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii wspołczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Szacki J. (1991). Ideologia. In: A. Kłoskowska (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Problemy i pojęcia wiedzy o kulturze. Wrocław: Ossolineum.
Śpiewak P. (1991). Ideologie i obywatele. Warszawa: Więź.
Taraszkiewicz M. (1996). Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.
Wulf Ch. (1993). Paradygmaty nauki o wychowaniu. Powstanie nauki o wychowaniu w Niemczech. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.
Zemło M. (1996). Nowa socjologia edukacji. Białystok: Trans Humana. Zybertowicz A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Żechowska B. (1997). Ewolucja w stawianiu pytań o nauczyciela czasu polskiej transformacji. In: A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, J. Niemiec (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela. Warszawa–Białystok: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.