Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego)

Autor

  • Roman Leppert Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.07

Słowa kluczowe:

nauczyciel, adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista, pole problemowe, pulsujące kategorie

Abstrakt

Autor, nawiązując do wyodrębnionych w ostatnim okresie sposobów myślenia o nauczycielu jako: adaptacyjnym techniku, refleksyjnym praktyku i transformatywnym intelektualiście, zakreśla pole problemowe (w rozumieniu Henry’ego A. Giroux), w którym wyodrębnia pulsowanie dziesięciu kategorii, to pole tworzących.

Bibliografia

Bauman Z. (1990). Upadek prawodawcow. Studia Filozoficzne, 4.

Bauman Z. (1994). Dwa szkice o moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.

Bronk A. (red.) (1995). Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Buksiński T. (red.) (1994). Filozofia w dobie przemian. Poznań: Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Chalmers A. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką?. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Evert G. (1993). Habermas i edukacja (Wpływ Habermasa na anglosaską literaturę pedagogiczną. In: Z. Kwieciński (red.), Nieobecne dyskursy. Część III. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Giroux H.A. (1988). Teachers as intellectuals. Toward a critical pedagogy of learning. New York: Praeger.

Giroux H.A. (1993). Teoria krytyczna i racjonalność w edukacji obywatelskiej. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we wspołczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Kohlberg L., Mayer R. (1993). Rozwoj jako cel wychowania. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Konarzewski K. (1995). Czy pedagogika wybić się może na naukowość?. In: J. Rutkowiak (red.), Odmiany myślenia o edukacji. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Kotusiewicz A.A. (1993). W sprawie koncepcji edukacji nauczycielskiej. Kształcenie Nauczycieli, 2.

Kwaśnica R. (1990). Ku pytaniom o psychopedagogiczne kształcenie nauczycieli. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Kwaśnica R. (red.) (1993). Pytanie o nauczyciela. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Lewowicki T. (1996). Pedagogika a demokracja – refleksje nad kondycja pedagogiki. In: H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński (red.), Demokracja a oświata, kształcenie i wychowanie. Materiały z II Ogolnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego. Toruń: Wydawnictwo Edytor.

Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Transl. Z. Knutsen et al. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Melosik Z. (1994). Wspołczesne amerykańskie spory edukacyjne. Poznań: Wydział Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Mizerek H. (1995). Alternatywne sposoby myślenia o nauczycielu i jego edukacji: pytania do badaczy i edukatorow. In: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna - dylematy teorii. Łodź – Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Obuchowski K. (1993). Człowiek intencjonalny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ossowski S. (1983). O osobliwościach nauk społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Paulston R.G. (1993). Pedagogika porownawcza jako pole nakreślenia konceptualnych map i teorii paradygmatow. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we wspołczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Literackich.

Rodziewicz E. (1994). „Szkoły myślenia” w edukacji. Praktyki myślenia wychowawczego – teorie – orientacje edukacyjne. In: J. Brzeziński, L. Witkowski (red.), Edukacja wobec zmiany społecznej. Poznań: Wydawnictwo Edytor.

Rutkowiak J. (1986). Metodologiczna sytuacja pedagogiki a modele kształcenia nauczycieli. Część II. Ruch Pedagogiczny, 5–6.

Rutkowiak J. (red.) (1995). Odmiany myślenia o edukacji. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Sawisz A. (1989). Szkoła a system społeczny. Wokoł problematyki „nowej socjologii oświaty”. Warszawa: WSiP.

Schutz A. (1984). Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. In: E. Mokrzycki (red.), Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii wspołczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Szacki J. (1991). Ideologia. In: A. Kłoskowska (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Problemy i pojęcia wiedzy o kulturze. Wrocław: Ossolineum.

Śpiewak P. (1991). Ideologie i obywatele. Warszawa: Więź.

Taraszkiewicz M. (1996). Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu. Warszawa: Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli.

Wulf Ch. (1993). Paradygmaty nauki o wychowaniu. Powstanie nauki o wychowaniu w Niemczech. Kwartalnik Pedagogiczny, 4.

Zemło M. (1996). Nowa socjologia edukacji. Białystok: Trans Humana. Zybertowicz A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Żechowska B. (1997). Ewolucja w stawianiu pytań o nauczyciela czasu polskiej transformacji. In: A.A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch, J. Niemiec (red.), Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela. Warszawa–Białystok: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Opublikowane

2021-01-25

Numer

Dział

Studia i rozprawy

Jak cytować

Nauczyciel jako adaptacyjny technik, refleksyjny praktyk, transformatywny intelektualista (próba zarysowania pola problemowego). (2021). Przegląd Pedagogiczny, 2, 101–110. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.07