The University as a Help for a Failing City: a Case Study of Grudziądz
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.09Keywords:
education, Poland, failing city, University, Grudziądz, higher education, research, city developmentAbstract
This text presents the social, economic and educational situations of Grudziądz, a city in north-central Poland with a population of 100.000. The city is exeptonal due to is turbulent history, which includes a spectacular economic boom and subsequent dramatic collapse. The situation of the town is described in a broad socio-pedagogical context. The authors present the thesis, that the cause of the unfortunate situation of Grudziądz is the absence of a higher educational institution. Relying on collected data from studies of the educational landscape of the region and on the statistical data from the Central Statistical Office, the authors show that the lack of a higher educational institution is a major cause of the decline of the city, and that having such an institution would be an essential part of its regeneration. The painstaking task of creating a higher educational institution in Grudziądz will gradually raise its prestige and trust worthiness within the community. A stronger academic center will give young people a reason to remain in the city, thurs improwing its social and economic indicators.
References
Benneworth P., Hospers G.J. (2007). Urban competitiveness in the knowledge economy: Universities as new planning animateurs. Progress in Planning, 2/67.
Boucher G., Conway C., Meer E.V.D. (2002). Tiers of Engagement by Universities in their Region’s Development. Regional Studies, 9/37.
Cloud A., Uczelnia w chmurze. Zaczerpnięte 20 grudnia 2013. Strona internetowa www.krzysztofpawlowski.pl
Colyvas J., Crow M., Gelijns A., Mazzoleni R., Nelson R.R., Rosenberg N. (2002). How Do University Inventions Get Into Practice?. Management Science, 1/48.
Davenport T.H. (2007). Zarządzanie pracownikami wiedzy. Krakow: Wolters Kluwer business.
Dejna D., Nalaskowski F., Zientarski M. (2013). Geneza i metodologia badań planów edukacyjnych młodzieży z Grudziądza i regionu grudziądzkiego. Kultura i Edukacja, 3 (96).
Drucker J., Goldstain H. (2007). Assessing the Regional Economic Development Impacts of Universities: A Review of Current Approaches. International Regional Science Review, 1/30.
Grudziądz, umierające miasto z największym bezrobociem w Polsce. Zaczerpnięte 2 grudnia 2013. Strona internetowa www.wykop.pl
GUS (2012). Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2011 r. Warszawa. InvestMap. Zaczerpnięte 10 grudnia 2013. Strona internetowa www.investmap.pl
Kukliński A. (2001). The Role of Universities in Stimulating Regional Development and Educating Global Elites. Higher Education in Europe, 2/26.
Levin R. (2006). Globalna uczelnia. Newsweek Polska, 34.
Nalaskowski F., Uniewska A. (2013). Fenomen Grudziądza – przypadek miasta bez uczelni wyższej. Kultura i Edukacja, 3 (96).
Pressroom McDonald’s. Zaczerpnięte 13 grudnia 2013. Strona internetowa
www. mcdonalds.pl/o-mcdonalds/biuro-prasowe
Sirko S. (2007). Mobilność pracowników. Warszawa: Wyższa Szkoła Cła i Logistyki.
Sobocka-Szczapa H. (2010). Mobilność zawodowa, edukacyjna i przestrzenna ludności województwa podlaskiego. Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku.
Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska–Europa–USA. Warszawa: Difin. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w liczbach. Zaczerpnięte 29 kwietnia 2013. Strona internetowa www.umk.pl
Valiulis A.V. (2002). The role of region and country universities and their development under transit economy conditions. A time of Challenge and University’s growth. Vilnius: [bm].
Wernik J., Wołosz K.J. (2012). Szkoły wyższe w gospodarce regionów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Polityki Warszawskiej.
Wolff R.D. (2013). Detroit’s decline is a distinctively capitalist failure. Zaczerpnięte 22 grudnia 2013. Strona internetowa www.theguardian.com
Zespół Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji. Zaczerpnięte 20 grudnia 2013. Strona internetowa www.accept.umk.pl
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.