The University as a Help for a Failing City: a Case Study of Grudziądz

Authors

  • Filip Nalaskowski Nicolaus Copernicus University in Toruń
  • Dagna Dejna Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.09

Keywords:

education, Poland, failing city, University, Grudziądz, higher education, research, city development

Abstract

This text presents the social, economic and educational situations of Grudziądz, a city in north-central Poland with a population of 100.000. The city is exeptonal due to is turbulent history, which includes a spectacular economic boom and subsequent dramatic collapse. The situation of the town is described in a broad socio-pedagogical context. The authors present the thesis, that the cause of the unfortunate situation of Grudziądz is the absence of a higher educational institution. Relying on collected data from studies of the educational landscape of the region and on the statistical data from the Central Statistical Office, the authors show that the lack of a higher educational institution is a major cause of the decline of the city, and that having such an institution would be an essential part of its regeneration. The painstaking task of creating a higher educational institution in Grudziądz will gradually raise its prestige and trust worthiness within the community. A stronger academic center will give young people a reason to remain in the city, thurs improwing its social and economic indicators.

References

Benneworth P., Hospers G.J. (2007). Urban competitiveness in the knowledge economy: Universities as new planning animateurs. Progress in Planning, 2/67.

Boucher G., Conway C., Meer E.V.D. (2002). Tiers of Engagement by Universities in their Region’s Development. Regional Studies, 9/37.

Cloud A., Uczelnia w chmurze. Zaczerpnięte 20 grudnia 2013. Strona internetowa www.krzysztofpawlowski.pl

Colyvas J., Crow M., Gelijns A., Mazzoleni R., Nelson R.R., Rosenberg N. (2002). How Do University Inventions Get Into Practice?. Management Science, 1/48.

Davenport T.H. (2007). Zarządzanie pracownikami wiedzy. Krakow: Wolters Kluwer business.

Dejna D., Nalaskowski F., Zientarski M. (2013). Geneza i metodologia badań planów edukacyjnych młodzieży z Grudziądza i regionu grudziądzkiego. Kultura i Edukacja, 3 (96).

Drucker J., Goldstain H. (2007). Assessing the Regional Economic Development Impacts of Universities: A Review of Current Approaches. International Regional Science Review, 1/30.

Grudziądz, umierające miasto z największym bezrobociem w Polsce. Zaczerpnięte 2 grudnia 2013. Strona internetowa www.wykop.pl

GUS (2012). Powierzchnia i ludność w przekroju terytorialnym w 2011 r. Warszawa. InvestMap. Zaczerpnięte 10 grudnia 2013. Strona internetowa www.investmap.pl

Kukliński A. (2001). The Role of Universities in Stimulating Regional Development and Educating Global Elites. Higher Education in Europe, 2/26.

Levin R. (2006). Globalna uczelnia. Newsweek Polska, 34.

Nalaskowski F., Uniewska A. (2013). Fenomen Grudziądza – przypadek miasta bez uczelni wyższej. Kultura i Edukacja, 3 (96).

Pressroom McDonald’s. Zaczerpnięte 13 grudnia 2013. Strona internetowa

www. mcdonalds.pl/o-mcdonalds/biuro-prasowe

Sirko S. (2007). Mobilność pracowników. Warszawa: Wyższa Szkoła Cła i Logistyki.

Sobocka-Szczapa H. (2010). Mobilność zawodowa, edukacyjna i przestrzenna ludności województwa podlaskiego. Białystok: Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Białymstoku.

Thieme J.K. (2009). Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska–Europa–USA. Warszawa: Difin. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w liczbach. Zaczerpnięte 29 kwietnia 2013. Strona internetowa www.umk.pl

Valiulis A.V. (2002). The role of region and country universities and their development under transit economy conditions. A time of Challenge and University’s growth. Vilnius: [bm].

Wernik J., Wołosz K.J. (2012). Szkoły wyższe w gospodarce regionów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Polityki Warszawskiej.

Wolff R.D. (2013). Detroit’s decline is a distinctively capitalist failure. Zaczerpnięte 22 grudnia 2013. Strona internetowa www.theguardian.com

Zespół Monitorowania Zmian w Kulturze i Edukacji. Zaczerpnięte 20 grudnia 2013. Strona internetowa www.accept.umk.pl

Downloads

Published

2021-01-25

How to Cite

The University as a Help for a Failing City: a Case Study of Grudziądz. (2021). Pedagogical Review, 2, 126–141. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.09