Pedagogical Counsellors on the Labour Market in the Light of a Study on the Career of Graduates

Authors

  • Małgorzata Obrycka Pomeranian University in Slupsk
  • Ewa Murawska Pomeranian University in Slupsk

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.10

Keywords:

pedagogy: graduate, learning outcomes, professional career, pedagogical counsellor, profession, survey

Abstract

The authors discuss the professional career of those who graduated with a degree in pedagogy (2018) from Pomeranian University in Słupsk, Poland. The authors began their deliberations by citing the definition of the pedagogical profession and the conditions of the pedagogical counsellor’s work. The issues of learning outcomes are also presented in relation to three dimensions: knowledge, skills and competence. The theoretical introduction is the background to the described study. In order to answer the main study question, namely “what are the relationships between the planned learning outcomes and the professional career of graduates?”, the survey method is applied. The economic fate of graduates is also given great importance. For this purpose, the data of the National System for Monitoring the Economic Fate of Higher Education Graduates were interpreted.

References

Apanowicz J. (2003). Metodologia nauk. Toruń: Dom Organizatora TNOiK.

Bauman Z. (2006). Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Przeł. S. Obirek. Krakow: Wydawnictwo WAM.

Csikszentmihalyi M. (2005). Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia. Przeł. M. Wajda-Kacmajor. Taszow: Moderator.

Hildebrandt A. (2013). Koniec z pracą?. Warszawa: Difin.

Juraś-Krawczyk B. (2000). Edukacyjny i społeczny wymiar bezrobocia (na przykładzie dużego miasta). Łodź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łodzkiego.

Juszczyk S. (2005). Badania ilościowe w naukach społecznych: szkice metodologiczne Katowice: Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka.

Kaplan D. (red.) (2004). The SAGE handbook of quantitative methodology for the social sciences. Thousand Oaks: SAGE Publications.

Kozek W. (1994). Praca w warunkach zmian rynkowych: wybrane zagadnienia. Warszawa: First Business College Prywatne Policealne Studium Handlowe.

Kruger H.H., Pfaff N. (2006). Metody badań pedagogicznych. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika: pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych (s. 1–48), t. 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Marynowicz-Hetka E (1988). Akademickie studia pedagogiczne (nienauczycielskie) w reformującej się szkole wyższej – problemy do dyskusji. Kwartalnik Pedagogiczny, (3–4), s. 43–52.

Misztal A., Butlewski M. (2012). Life improvement at work. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej.

Nowak S. (2012). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Okoń W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki ogolnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”

Palka S. (2010). Podstawy metodologii badań w pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Pawluczuk W. (1990). Wiara a życie codzienne. Krakow: Wydawnictwo Miniatura.

Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Piorunek M. (2009). Bieg życia zawodowego człowieka. Kontekst transformacji kulturowych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Editions Spotkania Społka z o.o.

Rifkin J. (2001). Koniec pracy. Schyłek siły roboczej ma świecie i początek ery postronkowej. Przeł. E. Kania. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Downloads

Published

2021-01-25

How to Cite

Pedagogical Counsellors on the Labour Market in the Light of a Study on the Career of Graduates. (2021). Pedagogical Review, 2, 142–159. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.10