Early Diagnosis of Children’s Literacy Skills as a Chance of Successful School Education
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.14Keywords:
child, teacher, parents, dyslexia, therapy, preschoolAbstract
Reading and writing are the basic skills needed for learning. Therefore, it is crucial for children to master literacy skills. Sadly, not all children can meet the reading and writing requirements. Literacy problems vary in intensity and scope and are caused by a number of disorders and factors. As early as in preschools, we can detect children for whom reading and writing acquisition in schools could be problematic. That is why, the objective of the research was to diagnose the risk of developing dyslexia among 5- and 6-year-old preschool children. The study included 150 children in 6 preschools located across the Bialski Poviat, Lubelskie Province. The results of the study demonstrate that in the study group there are children at risk for dyslexia. The most frequent dyslexia symptoms were seen in fine motor skills, spatial orientation and auditory functions. The research findings based on the interviews with the children’s teachers show that there is an urgent need to undertake individual therapeutic activities which will help to reduce developmental delays and facilitate learning in primary schools.
References
Bogdanowicz M. (2005). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas 0 i I. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Bogdanowicz M. (2009). Fakty, mity i kontrowersje wokół diagnozy dysleksji. W: G. Krasowicz-Kupis (red.), Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy (s. 25–30). Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia
Bogdanowicz M. (2002). Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Brejnak W. (2006). Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? (s. 43–44). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Brzezińska A. (2004). Ocena ryzyka dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym przez rodziców i jej uwarunkowania. Edukacja, 4, 39–54.
Cackowska M. (1994). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dandache S., Wouters J., Ghesquiere P. (2014). Development of Reading and Phonological Skills of Children at Family Risk for Dyslexia: A Longitudinal Analysis from Kindergarten to Sixth Grade. DYSLEXIA, 20, 305–329.
Dziamska D. (2010). Edukacja przez ruch. Kropki, kreski, owale, wiązki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Gooch D., Hulme Ch., Nash H., Snowling M.J. (2014). Comorbidities in preschool children at family risk of dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 55(3), 237–246.
Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011). Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki w szkole (s. 22). Krakow: Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.
Gorniewicz E. (1998). Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Jaklewicz H. (2014). Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych. W: I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i młodzieży (s. 186–190). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Kaja B. (2009). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
Klim-Klimaszewska A. (2015). Praca z dzieckiem ryzyka dysleksji i dysgrafii na zajęciach terapeutycznych w przedszkolu. Warszawa: Wydawnictwo Erica.
Kordas K. (2004). Wykorzystanie Skali Ryzyka Dysleksji do diagnozy dzieci sześcioletnich w wybranych przedszkolach łomżyńskich. Łomża: BIP Urzędu Miejskiego.
Krasowicz-Kupis G. (2006). Rozwój i ocena umiejętności czytania dzieci sześcioletnich. W: M. Pawlina (red.), Badanie gotowości szkolnej sześciolatków. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno--Pedagogicznej.
Michalczyk P. (1986). O gotowości dziecka do czytania i pisania. Wychowanie w Przedszkolu, 7–8 , 434–435.
Nazaruk S., Tokarewicz E., Klim-Klimaszewska A. (2019). Poziom rozwoju grafomotorycznego u dzieci 5-letnich w aspekcie gotowości do podjęcia nauki pisania. Roczniki Pedagogiczne, 11, 2, 133–147.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2019 poz. 465).
Snowling M.J., Hulme Ch. (2012). Interventions for children’s language and literacy difficulties. International Journal of Language & Communication Disorders. DOI: 10.1111/j.1460-6984.2011.00081.x.
Święcicka M. (2005). Specyficzne trudności w uczeniu. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 205–210). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Van Bergen E., de Jong P.E., Plakas A., Maassen B., Van der Leij A. (2012). Child and parental literacy levels within families with a history of dyslexia. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(1), 28–36.
Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz. 356).
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.