The Limportance of Relationships within the Teacher’s Families in the Context of Pupil Assessment

Authors

  • Krzysztof Zajdel University of Zielona Góra

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.16

Keywords:

pedagogy, evaluation, atmosphere in teacher’s family, importance of evaluation

Abstract

Evaluation is an important element of a student’s functioning in an institution, as well as a way for a teacher to master the group. Many factors influence the aspects of a student’s assessment by a teacher, including, among others: his or her own experience of being assessed in the family, experiences in this field. This is what I have tried to indicate in my research to what extent these external factors, the atmosphere of the family home, are important here. In determining the teachers’ family relationships, I used Kazimierz Kotlarski’s flattened scale. I also referred to a specific school institution, whether, depending on the type of institution in which the teacher teaches, the way in which the teachers grade changes.

References

Adamski F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Krakow: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Boguszewski R. (2016). Współczesne znaczenie i rozumienie rodziny w Polsce. Zeszyty Naukowe KUL, 4 (232).

Borecka-Biernat D. (1992). Style wychowania w rodzinie a agresywne zachowania dzieci. Prace Psychologiczne, Acta Universitatis Wratislaviensis, 26, 125–141.

Bradshaw J. (1994). Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie. Warszawa: IPZIT.

CBOS (2017). Sens życia – wczoraj i dziś. Komunikat z Badań, 41. Zaczerpnięte 16 listopada 2020.

Cudak S. (2012). Znaczenie więzi emocjonalnych w rodzinie dla prawidłowego funkcjonowania dzieci. Pedagogika Rodziny, 2(4).

Kawula S., Brągiel J., Janke A. (2000). Pedagogika rodziny: obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kotlarski K. (2006). Wybrane podmiotowe i środowiskowe korelaty karier edukacyjnych. Toruń: Wydawnictwo UMK.

Kwiatkowska H. (2012). Pedeutologia. Warszawa: Łośgraf. Ulman P. (2014). Polska rodzina w świetle wybranych badań statystycznych. Studia Socialia Cracoviensia, 6, 1 (10).

Sozańska E. (2014). Rodzina jako środowisko wychowania w wartościach. Łódzkie Studia Teologiczne, 23/3.

Śliwerski B. (2004). Współczesne teorie i nurty wychowania. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zielińska A. (2012). Style wychowania w rodzinie pochodzenia a poczucie własnej wartości w relacjach interpersonalnych i radzenie sobie w sytuacjach trudnych u młodych dorosłych. Kwartalnik Naukowy Towarzystwa Uniwersyteckiego Fides et Ratio, Ecologia Humania, T10 (2).

Downloads

Published

2021-01-25

How to Cite

The Limportance of Relationships within the Teacher’s Families in the Context of Pupil Assessment. (2021). Pedagogical Review, 2, 243-256. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.16