Stress and Alcohol Consumption among Female and Male Students in Poland

Authors

  • Ewa Karmolińska-Jagodzik Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.19

Keywords:

social pedagogy, alcohol, stress, students

Abstract

This article provides an overview of the most important contemporary concepts of stress. The article indicates the physiology of stress and theoretical assumptions showing the differences between stress and trauma. Analysing the process of creating a reaction to a stress situation, the benefits of the body’s reaction to threatening situations were also taken into account, describing eustress and the negative consequences of stress in human life: distress. The article has a research character. The analyses of the research results were connected with the analysis of the research hypothesis assuming that people who show high results in the stress test will show a higher tendency to alcohol-related behaviour. The research results presented in this article relate to the analysis of data obtained in a national survey in 2019, on a representative group of 4500 full-time and part-time students. The selection of the research sample was consistent with random selection. The research was carried out in a research team (Prof. zw. dr hab. A. Cybal-Michalska, Prof. S. Jaskulska, Prof. UAM Dr. N. Walter, Dr. M. Marciniak, Dr. E. Karmolińska-Jagodzik) under the direction of Prof. Jacek Pyżalski as part of a grant realized for the National Agency for Solving Alcoholic Problems. Issues related to stress among female and male students were within the scope of the author’s analyses.

References

Adam T.C., Epel E.S. (2007). Stress, eating and the reward system. Physiology & Behavior, 91, 4.

American Psychiatric Association (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorder. Washington, DC: Autor.

Bauman Z. (1995). Wolność. Krakow–Warszawa: Wydawnictwo Znak, Fundacja im. Stefana Batorego.

Bauman Z. (2000a). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika… Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bauman Z. (2000b). Ponowoczesność jako źrodło cierpień. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Berceli D. (2011). Zaufaj ciału. Przeł. A. Świtalska, B. Pecychna. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej.

Gulcz M., Polak M. (2002). Zastosowanie terapii poznawczo-behawioralnej w leczeniu wybranych zaburzeń lękowych: zespołu leku napadowego i PTSD. Nowiny Psychologiczne, 2.

Grinker R.R., Spiegel J.P. (1945). Men under stress. Philadelphia: Blakiston.

Grzewacz R. (2012). Problematyka stresu w środowisku studenckim na podstawie badań. Medycyna Rodzinna, 2.

Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jansnen F., Nutt A.E. (2016). Mózg nastolatka. Przeł. K. Sosnowska. Wydawnictw Foksal.

Jennison K.M. (1992). The impact of stressful life events and social support on drinking among older adults: A general population survey. International Journal of Aging and Human Development 35(2), 99–123.

Kosslyn S.M., Rosenberg R.S. (2006). Mozg, człowiek, świat. Przeł. M. Majczyna i in. Krakow: Wydawnictwo Znak.

Kozłowski P., Kożuch K., Kozłowska M., Cuch B., Kozłowska K. (2016). Ocena częstości występowania stresu, objawów mu towarzyszących, przyczyn oraz sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresowych wśród osób uczących się. Journal of Education, Health and Sport, 6, 5.

Kurza K. (1999). Alkohol a stres. Alkohol i nauka, 2. Alcohol Alert, 32.

Lowen A. (2012). Język ciała. Przeł. J. Olchowik i in. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej.

Lowen A. (2010). Lęk przed życiem. Przeł. A. Świtalska. Koszalin: Ośrodek Bioenergetycznej Pracy z Ciałem, Pomocy i Edukacji Psychologicznej.

Martin P. (2000). Umysł, który szkodzi. Mozg, zachowanie, odporność i choroba. Przeł. P. Turski. Warszawa: Wydawnictwo Rebis.

Mechanic D. (1962). Students under Stress: A Study in the Social Psychology of Adaptation. New York: The Free Press (reprinted 1978, Univ. Wisconsin Press).

Musiała N., Hołyńska-Iwan I., Olszewska-Słonina D. (2018). Kortyzol – nadzór nad ustrojem w fizjologii i stresie. Journal of Laboratory Diagnostics, 54(1), 29–3.

Janis I.L. (1958). Psychological stress: Psychoanalytic and behavioral studiem of surgical patients. New York: Wiley.

Pohorecky L.A. (1991). Stress and alcohol interaction: An update of human research. Alcoholism: Clinical and Experimental Research, 15(3), 438–459.

Reykowski J. (1966). Funkcjonowanie w warunkach stresu psychologicznego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Sadava S.W., Pak A.W. (1993). Stress-related problem drinking and alcohol problems: A longitudinal study and extension of Marlatt’s model. Canadian Journal of Behavioral Science 25(3), 446–464.

Selye H. (1969). Stres życia. Przeł. J. Guzek i in. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Strelau J. (1996). Temperament a stres: Temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem. W: I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne (s. 88–130). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Sęk H. (2002). Potoczna wiedza o stresie a naukowe koncepcje stresu i radzenia sobie. W: I. Heszen-Niejodek (red.), Teoretyczne i kliniczne aspekty radzenia sobie ze stresem psychologicznym (s. 15–36). Poznań: Stowarzyszenie Psychologia i Architektura.

Tomaszewski T. (1963). Wstęp do psychologii. Warszawa: Państwowe Wydawnictw Naukowe.

Ogińska-Bulik N. (2009). Czy doświadczanie stresu może służyć zdrowiu?. Polskie Forum Psychologiczne, 14, 1, 33–45.

Ottander U., Poromaa I.S., Bjurulf E., Skytt A., Backstrom T., Olofsson J.I. (2005). Allopregnanolone and pregnanolone are produced by the human corpus luteum. Molecular and Cellular Endocrinology, 239, 37–44.

Downloads

Published

2021-01-25

How to Cite

Stress and Alcohol Consumption among Female and Male Students in Poland. (2021). Pedagogical Review, 2, 282-301. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.19