I Felt Very Lonely Anyway... Portraits of Teacher’s Solitude

Authors

  • Renata Wawrzyniak-Beszterda Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.24

Keywords:

pedagogy, professional biography, teacher, professional solitude, school

Abstract

The author describes the professional biographies of beginning teachers. In reference to the conducted qualitative research, she discusses various dimensions of loneliness experienced by teachers in facing with the difficulties of the profession. The dispute is illustrated by teachers’ narratives.

References

Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.) (2010). Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy. Studium teoretyczno-empiryczne. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Dudzikowa M., Jaskulska S., Wawrzyniak-Beszterda R., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K., Marciniak M. (2011). Kapitał społeczny w szkołach rożnego szczebla. Diagnoza i uwarunkowania. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R., Jaskulska S., Marciniak M., Bochno E., Bochno I., Knasiecka-Falbierska K. (2013). Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza-interpretacje-konteksty. Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Huberman M. (1991). Der berufliche Lebenszyklus von Lehrern: Ergebnisse einer empirischen Untersuchung. W: E. Terhart (red.), Unterrichten als Beruf. Neuere amerikanische und englische Arbeiten zur Berufskultur und Berufsbiografie von Lehrerinnen und Lehrern. Koln u.a.: Bohlau.

Madalińska-Michalak J. (red.) (2018). Przywództwo nauczycieli. Obszary: przywództwo edukacyjne i zmiana, przywództwo nauczycieli – perspektywy i inspiracje, przywództwo nauczycieli – perspektywa międzynarodowa. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Nowosad I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Krakow: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Rożnowski B. (2011). Przejście z systemu edukacji na rynek pracy i jego uwarunkowania. W: B. Rożnowski, M. Łaguna (red.), Człowiek w pracy i w organizacji. Perspektywa psychologiczna. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.

Wawrzyniak-Beszterda R. (2019). Kapitał społeczny szkoły. Z doświadczeń biograficznych nauczycieli. Studium przypadków. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Wiłkomirska A. (2011). Awans zawodowy nauczycieli – „brzydkie kaczątko” reformy edukacji”. Studia Pedagogiczne, 64, 159–171.

Wiłkomirska A., Zielińska A. (2013). Ocena systemu zawodowego nauczycieli w Polsce. Studium empiryczne. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Downloads

Published

2021-01-25

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

I Felt Very Lonely Anyway... Portraits of Teacher’s Solitude. (2021). Pedagogical Review, 2, 358–369. https://doi.org/10.34767/PP.2020.02.24