Attributing value to humans and human life in the world of art. Culture-based education approach

Authors

  • Wiesław Żardecki Maria Curie-Sklodowska University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.03

Keywords:

pedagogika kultury, człowiek, kultura, sztuka, wartości

Abstract

The purpose of the analysis provided in the paper (using a transdisciplinary approach) is to present art as a phenomenon stemming from spiritual culture, as an instrument for developing human values and a category for interpreting human existence in different societies and cultures. The study was to answer the question about the experience of life, its meaning and values, conveyed to us and proposed by the art of various societies and different cultures. The context of cultural determinants on the one hand allows to match the examined problem with deliberations of experts in specific epochs, on the other – to provide interpretations of author’s own analyses. In terms of theory and methodology, culture-based education approach was adopted, characteristic for the current trend of combining the analysis of art and its cultural contexts, which gives a better understanding of humans and values prevailing in the human life. To sum up, there is no single criterion for assessing an individual and its human life, there are many, just like there are many ways of recognizing an individual and its behavior.

References

Burckhardt J. (1991). Kultura Odrodzenia we Włoszech. Próba ujęcia. Przeł. M. Kreczkowska. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Ciążela A. (2010). Polska pedagogika kultury 1918–1949. Zarys problematyki, zagadnienia, wybrani przedstawiciele. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Citkowska A. (2010). Romantyzm polityczny w Niemczech. Reprezentanci, idee, model. Warszawa: Księgarnia Akademicka.

Curtius E.R. (1997). Literatura europejska i łacińskie średniowiecze. Przeł. A. Borowski. Kraków: Universitas.

Dietrich M. (1987). Aktor i publiczność. Przeł. K. Krzemień. W: W kręgu socjologii teatru na świecie. Wybór i opracowanie T. Pyzik, E. Udalska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dziamski G. (2002). Sztuka u progu XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Eco U. (1994). Sztuka i piękno w średniowieczu. Przeł. M. Zabłocka, M. Olszewski. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Flacelière R. (1985). Życie codzienne w Grecji za czasów Peryklesa. Przeł. Z. Bobowicz, J. Targalski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Floryan W. (red.) (1979). Dzieje literatur europejskich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Freud Z. (wyd. 2018). Wstęp do psychoanalizy. Przeł. S. Kempnerówna, W. Zaniewicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jaeger W. (2001). Paidea. Formowanie człowieka greckiego. Przeł. H. Bednarek, M. Plezia. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Kostkiewiczowa T. (1994). Oświecenie. Próg naszej współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Nawroczyński B. (1947). Życie duchowe. Zarys filozofii kultury. Kraków–Warszawa: Księgarnia Wydawnicza F. Pieczątkowski i SKA.

Pascal B. (wyd. 2004). Myśli. Przeł. T. Boy-Żeleński. Warszawa: Zielona Sowa.

Schiller F. (wyd. 1972). Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy. Przeł. I. Krońska, J. Prokopiuk. Warszawa: Czytelnik.

Sławińska I. (1996). Okrutna nadzieja w teatrze współczesnym. Akcent, (1), 169.

Schopenhauer A. (wyd. 2011). Świat jako wola i przedstawienie. Przeł. J. Garewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Starnowski J. (2005). Barok. Bochnia: S.M.S.

Suchodolski B. (1968). Narodziny nowożytnej filozofii człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wojnar I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Wojnar I. (2016). Humanistyczne przesłanki niepokoju. Warszawa: Elipsa.

Downloads

Published

2020-11-04

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Attributing value to humans and human life in the world of art. Culture-based education approach. (2020). Pedagogical Review, 1, 49–64. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.03