Building knowledge about youth in the normative discourse

Authors

  • Magdalena Cuprjak Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.06

Keywords:

knowledge about youth, normative discourse, transition

Abstract

The aim of my article is to try to answer the question of what discourses are present in knowledge about young people. A review of the literature leads to the conclusion that this knowledge is built mainly within the normative discourse on the epistemological level, in which social functioning is evaluated on the basis of norms, and thus defined obligations.

References

Bykowska B. (2009). „Róbta co chceta” – czyli o tym, jak trudno dzisiaj dorastać. W: D. Walczak-Duraj, Wartości i postawy młodzieży polskiej (s. 275–291). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Bykowski P. (2010). Filozofia codzienności a wyzwania pedagogiki społecznej – na przykładzie badań nad młodzieżą gimnazjalną. Kultura i Edukacja, 4(78), 61–73.

Castells M. (2009). Siła tożsamości. Przeł. S. Szymański. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cuprjak M. (2016). Konstrukcje tożsamości gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Cuprjak M. (2018). Dyskursy o młodzieży w sytuacji edukacji instytucjonalnej. Kontekst gimnazjum. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, XXXVI/2, 171–190.

Cybal-Michalska A. (2011). „Indywidualizm etyczny” jako wzorzec orientacji normatywnej jednostek. W: tejże, Tożsamość w kontekście edukacyjnym i społeczno-kulturowym. Między partykularyzmem a uniwersalizmem (s. 125–140). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Cybal-Michalska A. (2014). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Dubis M. (2018). Młodzież w obliczu przemian w obszarze aksjologicznym. W: A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska (red.), Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej (s. 65–79). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Gergen K. (2009). Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym. Przeł. M. Marody. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grabska K. (2019). Transitions and Transformations. W: K. Grabska i in. (eds.), Adolescent Girls’ Migration in The Global South (s. 243–264). Palgrave Studies on Children and Development. DOI:10.1007/978-3-030-00093-6_10.

Folkierska A. (2001). Czy pedagogika może być nie-normatywna. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny, 33–44.

Jacyno M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jacyno M., Szulżycka A. (1999). Dzieciństwo. Doświadczanie bez świata. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Jackson K.M. (2016). A Developmental Perspective on Substance Involvement From Adolescence to Emerging Adulthood. W: R.A. Zucker, S.A. Brown (eds.), The Oxford Handbook of Adolescent Substance Abuse. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199735662.013.003.

Kanclerz B. (2012). Młodzież wychodzi na ulice – czyli pozytywny wymiar współczesnej orientacji socjocentrycznej. W: H. Liberska, A. Malina, D. Suwalska-Barancewicz (red.), Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie (s. 129–136). Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Kędzior J. (2008). Młodzież jako specyficzna kategoria społeczna. W: J. Kurzępa, A. Lisowska, A. Pierzchalska (red.), Współczesna młodzież pomiędzy Eros a Thanatos. Wstęp (s. 9–18). Wrocław: Argi.

Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia–Metodyka–Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kurzępa J., Lisowska A., Pierzchalska A. (2008). Współczesna młodzież pomiędzy Eros a Thanatos. Wstęp. W: tychże (red.), Współczesna młodzież pomiędzy eros a thanatos (s. 5). Wrocław: Argi.

Leszniewski T. (2010). Zmieniająca się rzeczywistość społeczna a poszukiwanie nowego języka naukowego. Rozważania z socjologią edukacji w tle. Kultura i Edukacja, 1(75), 7–27.

Leszniewski T. (2017). Od indywidualizmu do indywidualności? Teoretyczna analiza zjawiska. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Liberska H., Malina A., Suwalska-Barancewicz D. (2012). Wprowadzenie. W: tychże (red.), Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie (s. 11–17). Warszawa: Wydawnictwo Difin SA.

Lister R. (2007). Why Citizenship: Where, When and How Children?. Theoretical Inquiries in Law, 2(8), 693–718.

Maffesoli M. (2008). Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Przeł. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Markowski D. (2010). Młodzież jako kategoria struktury socjodemograficznej. W: J. Modrzejewski, D. Sipińska, A. Matysiak-Błaszczyk (red.), Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej (s. 133–149). Leszno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie.

Mead M. (1978). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Przeł. J. Hołówka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Melosik Z. (2001). Teoria i społeczne konstruowanie rzeczywistości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, numer specjalny, 147–163.

Melosik Z. (2014). Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Mianowska E. (2010). Społeczne uczestnictwo młodzieży. W: J. Modrzejewski, D. Sipińska, A. Matysiak-Błaszczyk (red.), Socjalizacja w kategoriach wieku społecznego. Dzieciństwo i młodość. Standaryzacja socjalizacji inkluzyjnej (s. 173–223). Leszno: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie.

Michałowska E. (2009). Świat dorosłych w opiniach młodzieży: wsparcie, rygoryzm czy obojętność?. W: D. Walczak-Duraj, Wartości i postawy młodzieży polskiej (s. 239–257). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Myszka-Strychalska L. (2018). Orientacje prorozwojowe współczesnej młodzieży. W: A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska (red.), Młodzież we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej (s. 23–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Nawój-Połoczańska J. (2014). Ku czemu doradzać? O projektach biegu życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Toruń: Firma Wydawniczo-Handlowa MADO.

Nowak-Dziemianowicz M. (2002). Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ostrowicka H. (2011). Młodość jako kategoria i relacja w dyskursie edukacyjnym. Przegląd Pedagogiczny, 1, 277–284.

Ostrowicka H. (2012). Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Ostrowicka H. (2015). Przemyśleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Palka S. (2003). Pedagogika w stanie tworzenia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Połoczańska-Godek S. (2017). Zdrowie w systemie wartości współczesnego pokolenia młodzieży studiującej. Poznań. Niepublikowana rozprawa doktorska.

Pospiszyl K. (2001). Kilka uwag o genezie patologicznych form zachowania się współczesnej młodzieży. W: B. Urban (red.), Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka (s. 15–19). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Pyżalski J. (2015). Przemoc rówieśnicza w szkole – badania retrospektywne studentów pedagogiki. Studia Edukacyjne, 34, 177–196.

Pyżalski J. (2017). Jasna Strona – partycypacja i zaangażowanie dzieci i młodzieży w korzystne rozwojowo i prospołeczne działania. Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 288–303.

Sladek A. (2018). Studenci – młodzież w drodze do dorosłości. W: A. Cybal-Michalska, B. Kanclerz, L. Myszka-Strychalska, P. Peret-Drążewska (red.), Mło dzież w sferze doświadczeń edukacyjno-zawodowych (s. 115–134). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Schulenberg J.E., Maslowsky J., Patrick M.E., Martz M. (2016). Substance Use in the Context of Adolescent Development. W: R.A. Zucker, S.A. Brown (eds.), The Oxford Handbook of Adolescent Substance Abuse. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199735662.013.38.

Śliwerski B. (2004). Cztery orientacje badawcze w teoriach wychowania. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. T. 2 (s. 28–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Witkowski L. (2001). Normatywność pedagogiczna w świetle przekrojów i przekształceń w humanistyce i kulturze współczesnej (próba rekonesansu). Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, Numer specjalny, 45–59.

Wysocka E. (2016). Młode pokolenie wobec wartości – bunt aksjologiczny czy egocentryczny w procesie „stawania się” w ponowoczesnym świecie. W: W. Furmanek, A. Długosz (red.), Wartości w pedagogice. Młodzi Polacy wobec wartości (s. 11–30). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Zamojska E. (1998). Kulturowa tożsamość młodzieży. Studium empiryczne z badań nad młodzieżą ze szkół średnich. Poznań–Toruń: EDYTOR s.c.

Zwiernik J. (2015). Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka. Teraźniejszość–Człowiek–Edukacja, 1(69), 81–103.

Downloads

Published

2020-11-04

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Building knowledge about youth in the normative discourse. (2020). Pedagogical Review, 1, 100–115. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.06