Homeschooling as an alternative form of compulsory schooling. The state of Polish research and research perspectives

Authors

  • Aleksandra Tłuściak-Deliowska The Maria Grzegorzewska University
  • Michał Krawiec Krawiec

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.11

Keywords:

pedagogy, research, homeschooling, learning at home, home based education, parent led home based education, learning process, compulsory schooling, parents

Abstract

Due to the growing interest in home education as an alternative form of realization of compulsory schooling, the need for systematic research to ensure reliable data on it is also growing. While in the world this type of studies has been carried out for a long time with the use of various research strategies aimed at analyzing various aspects of this form, there are definitely fewer of them in Poland. The article attempts to systematically review polish empirical studies published in peer-reviewed scientific journals. In order to find the relevant literature, a search strategy was developed and then implemented in many databases. As a result, several works were identified that met the adopted conditions and were analyzed. In the article the authors also discussed the conditions of the polish homeschooling research situation and the implications for further work.

References

Bartnikowska U., Garbula J.M. (2017). „E-wsparcie” dla rodziców w edukacji domowej dzieci. Studia Paedagogica Ignatiana. Rocznik Wydziału Pedagogicznego Akademii Ignatianum, 20(3), 31–46.

Blok H. (2004). Performance in Home Schooling. An Argument against Compulsory Schooling In the Netherlands. International Review of Education, 50(1), 39–52.

Budajczak M. (2004). Edukacja domowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Budajczak M. (2010). O naukowym podejściu do edukacji domowej. Przegląd Pedagogiczny, 1, 95–104.

Budajczak M. (2017). Polska edukacja domowa jako mise en abyme między kondycją ludzką a społecznymi konstruktami oświatowymi. Studia Paedagogica Ignatiana, 20, 3, 47–62.

Carlson J.F. (2020). Context and Regulation of Homeschooling: Issues, Evidence, and Assessment Practices. School Psychology, 35(1), 10–19.

Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku. Suplement (2010). Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Gaither M. (2017). Homeschooling in the United States: A review of select research topics. Pro-Posições, 28, 213–241.

Jakubiak K. (2017). Polskie tradycje edukacji domowej. Studia Paedagogica Ignatiana, 20 (3), 19–30.

Jamaludin K.A., Alias N., DeWitt D. (2015). Research and Trends in the Studies of Homeschooling Practices: A Review on Selected Journals. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(3), 111–119.

Jolly J.L., Matthews M.S. (2018). The shifting landscape of the homeschooling continuum. Educational Review, 1–13.

Królikiewicz R. (2016). Socjalizacja w edukacji domowej w opinii rodziców edukujących domowo. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11, 4(42) 115–128.

Królikiewicz R. (2017). Doświadczenie edukacji domowej i edukacji tradycyjnej – w narracji maturzysty. Studia Paedagogica Ignatiana, 20, 161–181.

Kucharska A.M. (2014). Dlaczego edukacja domowa? Aksjologiczne uzasadnienia edukacji bez szkoły. Wychowanie w Rodzinie, 10, 2, 205–224.

Kunzman M., Gaither M. (2013). Homeschooling: A Comprehensive Survey of the Research. Other Education: The Journal of Educational Alternatives, 2(1), 4–59.

Kupisiewicz Cz. (2012). Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Leon Y.M. (2014). What we know about homeschooling. A critical review of literature and studies on homeschooling. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 8(1), 41–49.

Lubienski C.C., Puckett T., Brewer T.J. (2013). Does homeschooling “work”? A critique of the empirical claims and agenda of advocacy organizations. Peabody Journal of Education, 88(3), 378–392.

Mazur P., Rochovska I., Klackova B. (2019). The Issue of Homeschooling in Poland, the Czech Republic and Slovakia from the Perspective of Parents of Homeschooled Children. The New Educational Review, 58(4), 54–71.

Medlin R.G. (2013). Homeschooling and the question of socialization revisited. Peabody Journal of Education, 88, 284–297.

Minczanowska A. (2018). Homeschooling po polsku, czyli kilka refleksji o stanie edukacji domowej w Polsce. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13, 4(50), 129–140.

Nowosielski M. (2012). Ruchy społeczne jako czynnik i wynik zmian społecznych. Kultura i Edukacja, 4 (90), 7–33.

Piwowarska M. (2017). Życiorysy edukatorów domowych i dzieci edukacji domowej – analiza fragmentów biografii publikowanych. Biografistyka Pedagogiczna, 2, 1, 261–275.

Ray B.D. (2017). A Review of research on Homeschooling and what might educators learn?. Pro-Posicoes, 28, 2(83), 85–103.

Rayzacher-Majewska A. (2016). Nauczanie religii w edukacji domowej. Studia Katechetyczne, 12, 165–182.

Sielska A. (2016). Edukacja domowa a obowiązek szkolny na przykładzie Polski i Niemiec. Analiza ekonomiczna obu form nauczania. Ogrody Nauk i Sztuk, 6, 207–214.

Siwiec J. (2013). Edukacja domowa: zapis jednego spotkania. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 53(7), 7–13.

Zakrzewscy M. i P. (2009). Edukacja domowa w Polsce. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”.

Zamojska E. (2012). Alternatywność i innowacyjność w edukacji współczesnej – na przykładzie Czech. Kultura – Społeczeństwo – Edukacja, 1, 105–119.

Downloads

Published

2020-11-04

How to Cite

Homeschooling as an alternative form of compulsory schooling. The state of Polish research and research perspectives. (2020). Pedagogical Review, 1, 191–202. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.11