In search for better educational possibilities for the own child. Home education from the parental perspective

Authors

  • Anna Szafrańska University of Silesia in Katowice
  • Justyna Pawlak University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.12

Keywords:

alternatives of school education, home education, crisis of school, parents

Abstract

Over many recent years, some worrying changes have been observed in school education in Poland. Instead of focusing on the change in the system of preparing teachers for their profession, the consecutive ministers of education introduce reforms and in-depth changes without consultation with the teaching environment. As a result, the crisis is deepening and the rating of school and teachers is dramatically decreasing in public debates. All this enhances parents’ more and more frequent search for alternative possibilities of educating their children. Home education (home schooling) is one of them. The first legal regulation of the functioning of home education was Art.16 §8 of the Act on the Educational System of the 7th September, 1991. In the submitted text, some analyses are presented of the data concerning the respondents’ reasons of choosing home schooling as an educational form for their children. It was also analysed how parents view the possibility of fulfilling particular educational tasks at school and in home education.

References

Adamska-Staroń M., Piasecka M., Łukasik B. (2007). Inny sposób myślenia o edukacji. Metaforyczne narracje. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Berelson B. (1970). Analiza treści. W: Teoria i metodologia badań nad prasą za granicą (przekłady). Kraków: Ośrodek Badań Prasoznawczych RSW „Prasa” w Krakowie.

Bielecka-Prus J., Heleniak A. (2018). Ruch edukacji domowej w Polsce i na świecie. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej. Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia Gotów.

Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna. Rozwój świadomości krytycznej człowieka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Dudzikowa M. (2001). Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia. Eseje etnopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Dzieciątko M. (2018). Uniwersalne doświadczenie. Magazyn Kreatywnej Edukacji Kreda, 1.

Gajdzica A. (2006). Reforma oświaty a praktyka edukacji wczesnoszkolnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Gajdzica A. (2013). Portret zbiorowy nauczycieli aktywnych – między zaangażowaniem a oporem wobec zmian. Toruń–Cieszyn: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Głażewska A. (2018). Edukacja domowa jako styl życia. Ćwiklice: Wydawnictwo Iosephicum.

Heleniak A. (2018). Czym jest edukacja domowa? Problemy terminologiczne i definicyjne. W: J. Bielecka-Prus (red.), Rodzina w edukacji domowej. Warszawa: Wydawnictwo i Księgarnia Gotów.

Home School Legal Defense Association. Strona internetowa

Kobyłecka E. (2007). Inteligencja emocjonalna w edukacji alternatywnej. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Postulaty, projekty i kontynuacje. T. 1. Teoretyczne konteksty alternatyw edukacyjnych i wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Kojs W. (1994a). Działanie jako kategoria dydaktyczna. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kojs W. (1994b). Pytania i polecenia w kształceniu systematycznym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kwieciński Z. (2012). Pedagogie postu. Preteksty, konteksty, podteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Lewowicki T. (1977). Indywidualizacja kształcenia. Dydaktyka różnicowa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Lewowicki T. (1997). Przemiany oświaty. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Lewowicki T. (2000). Edukacja alternatywna – tradycje, inspiracje, przemiany, relacje z reformami. W: J. Piekarski, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna. Nowe teorie, modele badań i reformy. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Łobocki M. (2001). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Nalaskowski A. (2002). Widnokręgi edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Nowosad I. (2003). Perspektywy rozwoju szkoły. Szkice z teorii szkoły. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Ray B.D. (2011). Historia, rozwój i filozofia edukacji domowej. W: J. Piskorski (red.), Szkoła domowa. Między wolnością a obowiązkiem. Warszawa: Instytut Sobieskiego.

Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Schulz E. (1992). Szkoła – instytucja, system, rozwój. Toruń: Wydawnictwo „Edytor”. Stowarzyszenie Edukacji Domowej.

Śliwerski B. (2009). Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.

Śliwerski B. (2012). Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Śliwerski B. (2015). Edukacja (w)polityce. Polityka (w)edukacji. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Więckowski R. (1995). Podstawowe warunki dalszego rozwoju systemu edukacji wczesnoszkolnej. W: M. Jakowicka (red.), Współczesne przemiany edukacji wczesnoszkolnej. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Zielonej Górze.

Downloads

Published

2020-11-04

How to Cite

In search for better educational possibilities for the own child. Home education from the parental perspective. (2020). Pedagogical Review, 1, 203–218. https://doi.org/10.34767/PP.2020.01.12