Colonisation as an analytical category of pedagogical comparative studies
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.01Keywords:
general pedagogy, colonisation, colonialism, pedagogical comparative studies, pedagogical doctrine, educational ideology, social imagination, pedagogical imagination, ecology of ideasAbstract
Research, gathering knowledge and reflecting on the image of education can be considered as a complex set
of major tasks undertaken by general pedagogy, the theory of education and the philosophy of education.
In this context, particularly interesting and relevant from the point of view of research conducted in pedagogy seems to be the transformation of doctrines and development directions of educational ideologies. The
dynamics of their consolidation, rooted in the social reality or only in groups of specialists and experts, the
strength of mobilisation and impact on the environment are selected elements of the socially and historically
conditioned process that can be distinguished. Bearing in mind this process, the author asks questions whether and how the category of colonisation can be useful in researching the expansion of educational ideologies.
In response, the author undertakes research on the concept of colonisation and its usefulness for pedagogical
comparative studies.
References
Bachmann-Medick D. (2012). Postcolonial Turn. W: tegoż, Cultural Turns. Przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Domańska E. (2008). Badania postkolonialne. W: L. Gandhi, Teoria postkolonialna. Przeł. J. Serwański. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Eagleton T. (1991). Ideology. An Introduction. London – New York: Verso.
Eisenstadt S.N. (2009). Nowoczesności zwielokrotnione: podstawowe problemy i kategorie. W: tegoż, Utopia i nowoczesność. Porównawcza analiza cywilizacji. Przeł. A. Ostolski. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Ferro M. (1997). Historia kolonizacji. Przeł. M. Czajka. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.
Gandhi L. (2008). Teoria postkolonialna. Przeł. J. Serwański. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Giddens A. (2007). Socjologia. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Głowaciński Z. Introdukcja i mechanizmy sprzyjające inwazji zwierząt. W: Z. Głowaciński, H. Okarma, J. Pawłowski, W. Solarz (red.), Gatunki obce w faunie Polski. Wydanie internetowe Instytutu Ochrony Przyrody PAN w Krakowie. Zaczerpnięte 29 sierpnia 2019.
Green J. L., Holingsworth J., Brain D., Airapetian V., Glocer A., Pulkkinen A., Dong C., Bamford R. A Future Mars Envinronment for Science and Exploration. Zaczerpnięte 29 sierpnia 2019.
Hawkes D. (2004). Ideology. London – New York: Routledge.
Hobbes T. (1954). Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego. Przeł. Cz. Znamierowski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Janczewska I., Domżalska-Popadiuk I. (2014). Znaczenie kolonizacji bakteryjnej przewodu pokarmowego noworodków donoszonych urodzonych metodą cięcia cesarskiego. Annales Academiae Medicae Gedanensis, 44.
Kant I. (2005). Do wiecznego pokoju. Przeł. M. Żelazny. W: tegoż, Rozprawy z filozofii historii. Kęty: Antyk.
Kato I., Smalley A. (2017). Toyota Kaizen Methods. Six Steps to Improvement. London – New York: CRC.
Kwaśnica R. (2014). Dyskurs edukacyjny po inwazji rozumu instrumentalnego. O potrzebie refleksyjności. Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Kwieciński Z. (2011a). Pedagogika po przejściach – pozytywne aspekty przemian. W: Z. Kwieciński, M. Jaworska-Witkowska, Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Impuls.
Kwieciński Z. (2011b). Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych. W: Z. Kwieciński, M. Jaworska-Witkowska, Nurty pedagogii. Naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Impuls.
Lévinas E. (1982). Les villes-refuges. W: tegoż, L’Au-delà du verset. Lectures et discours talmudiques. Paris: Editions de Minuit.
Maurer R. (2013). The Spirit of Kaizen. Creating Lasting Excellence One Small Step at a Time. New York: McGraw Hill.
Mbembe A. (2018). Polityka wrogości. Nekropolityka. Przeł. U. Kropiwiec, K. Bojarska. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
Mills Ch.W. (2007). Wyobraźnia socjologiczna. Przeł. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
More T. (1993). Utopia. Przeł. K. Abgarowicz. Lublin: Daimonion.
Mucha J. (2007). Wyobraźnia w naukach społecznych. Przedmowa do wydania polskiego. W: C. Wright Mills,
Wyobraźnia socjologiczna. Przeł. M. Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Osterhammel J. (1995). Kolonialismus. Geschichte – Formen – Folgen. München: Verlag C.H. Beck.
Osterhammel J. (2013). Historia XIX wieku. Przeobrażenie świata. Przeł. I. Drozdowska-Broering i in. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Sawisz A. (1989). Szkoła a system społeczny. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Shaull R. (1996). Foreword. W: P. Freire, Pedagogy of the Oppressed. Przeł. M. Bergman Ramos. London –New York: Penguin Books.
Sommer M. (2011). Colonies – colonisation – colonialism: A typological reappraisal. Ancient West & East, 10.
Szkudlarek T. (1993). Postkolonializm jako dyskurs tożsamości: w stronę implikacji dla polskich dyskusji edukacyjnych. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Śliwerski B. (1998). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.
Śliwerski B. (2011). Studia porównawcze myśli pedagogicznej. W: tegoż, Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Impuls.
The Future of Space Colonization – Terraforming or Space Habits?. Zaczerpnięte 29 sierpnia 2019.
Witkowski L. (2016). Konteksty i elementy ekologii umysłu, idei i wychowania według Gregory’ego Batesona. W: M. Jaworska-Witkowska, L. Witkowski (red.), Humanistyczne wyzwania ekologii umysłu. Gregory Bateson w Polsce. Warszawa: Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi.
Witkowski L. (2019). Relacje międzypokoleniowe jako wyzwanie poznawcze dla historii myśli pedagogicznej w Polsce (zarys problematyki). W: tegoż (red.), Dziedzictwo idei i pęknięcia międzypokoleniowe w pedagogice polskiej. Wprowadzenie do problemu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Włodarczyk R. (2009). Lévinas. W stronę pedagogiki azylu. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Włodarczyk R. (2016). Ideologia, teoria, edukacja. Myśl Ericha Fromma jako inspiracja dla pedagogiki współczesnej. Kraków: Impuls.