Preparing a teacher for professional and personal development in the courseof academic education. Obstacles and opportunities
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.04Keywords:
pedeutology, social competencies, concept of studies, development, educational standards, developmental tutoringAbstract
In the article, the author identifies the necessary conditions that must be fulfilled to enable the process of
professional and personal development in the course of academic education. The main obstacles that hinder such support are: legal obstacles, i.e. teacher education standards, organisational and HR obstacles that affect
the teacher training personnel and atheoreticality of education, i.e. lack of concepts to develop university
curricula. The chance to overcome this impasse, which has continued for a number of years, is, on the one
hand, the possibility to educate teachers in the course of uniform master’s studies granted by the Act 2.0
and, on the other hand, the autonomy of universities and their drive to go far beyond educational standards
in line with the assumed theoretical concept of studies. As an example, the author presents the curriculum
of the “Pre-School and Early School Education” course developed by the team of the Department of School
Pedagogy and Academic Didactics at the Institute of Pedagogy of the Jagiellonian University, based on the
humanistic concept of A. Combs and the reflective practice concept of D. Schön
References
Combs A.W., Blume R.A., Newman A.J., Wass H.L. (1978). The Professional Education of Teatcher. Boston: Allyn and Bacon.
Czerska B. (1999). Umiejętność porozumiewania się w procesie kształcenia zawodowego nauczycieli. Niepublikowana praca doktorska. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Czerska B. (2002). Wspieranie aktywności własnej w procesie kształcenia. Toruńskie Studia Dydaktyczne, 18.
Czerska B. (2010). Kompetencje komunikacyjne w kształceniu pedagogów – projekt zajęć. W: A. Sajdak, D. Skulicz (red.), Paradygmaty akademickiego kształcenia pedagogów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Klus-Stańska D. (2010). Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Krause A. (2009). Iluzja dydaktycznej sprawczości – profesjonalizacja niekompetencji. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Impuls.
Kwaśnica R. (2007a). Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu.
Kwaśnica R. (2007b). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. 2 Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwiatkowska H. (1997). Edukacja nauczycieli. Konteksty – kategorie – praktyki. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Kwiatkowska H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Nowak-Dziemianowicz M. (2008). „Wielki Przegrany Współczesności”. Polski nauczyciel jako podmiot i przedmiot kształcenia. W: P. Rudnicki, B. Kutrowska, M. Nowak-Dziemianowicz (red.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nussbaum M.C. (2008a). Kształcenie dla zysku, kształcenie dla wolności. Przeł. P. Poniatowska. W: B.D. Gołębniak (red.), Pytanie o szkołę wyższą. W trosce o społeczeństwo. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Nussbaum. M.C. (2008b). W trosce o społeczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Przeł. A. Męczkowska. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Sajdak A. (2010). Profesjonalizm dydaktyczny nauczycieli. Możliwości i ograniczenia akademickiego kształcenia. W: J.M. Michalak (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Sajdak A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.
Sajdak A. (2017). Paradygmat humanistyczny w dydaktyce akademickiej – utopia, konieczność, szansa?. Pedagogika Szkoły Wyższej, 2 (22), 13-25.
Suska-Wróbel R. (2009). Od potoczności do nauki – próba identyfikacji samoświadomości dydaktyki biologii. W: L. Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red.), Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków: Impuls.