Emotional stimulation in the pre-school education process and competences of the future of a young child’s teacher
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.07Keywords:
pedagogy, education, pre-school education, emotional stimulationAbstract
In the changing world, for a teacher of a small child, it is extremely important to think about what kindergarten child we are preparing for. Such awareness allows one to shape specific attitudes and develop skills
that will be necessary for proper functioning in the modern world. The pre-school period is the first, very
important stage of education. The way the teacher plans the educational process and how it will support the
child’s development largely determine the child’s school success, which will also determine life choices. It
is very important, therefore, not only to develop specific competences and to shape desirable attitudes, but
also (due to the specificity of the development of a small child) appropriate pre-school teachers’ education,
who must know perfectly the developmental conditions and learning strategies of a young child. Only then
will they be able to organise the educational process in accordance with the possibilities and needs of their
pupils and use in their work methods and teaching aids that are interesting, friendly for pre-schoolers and
compatible with the nature of the child’s learning, e.g. the upbringing of a self-driven person, whose actions
are the result of an independent choice, conditioned by experiences associated with a specific emotional
situation remembered from childhood.
References
Chałas K. (2018). Przyszłość należy do świadomych i aktywnych obywateli. Jakie kompetencje są im niezbędne? Jak skutecznie je kształtować? (Perspektywa aksjologiczna). W: S. Kwiatkowski (red.), Kompetencje przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Chałas K. (2007). Wychowanie ku wartościom wiejskim jako szansa integralnego rozwoju wychowanka. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Day Ch. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie. Przeł. J. Michalak. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Denek K. (2012). Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy. Przyszłość kształcenia nauczycieli, t. 3. Poznań: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki i Administracji im. Mieszka I.
Denek K. (1999). Aksjologiczne aspekty edukacji szkolnej. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Drzażdżewski S. (2013). Przestrzeń nowoczesnej edukacji najmłodszych dzieci i uczniów. Meritum, 1.
Furmanek W. (2007). Kompetencje kluczowe. Przegląd problematyki. W: W. Furmanek, M. Duris (red.), Kompetencje kluczowe kategorią pedagogiki. Studia porównawcze polsko-słowackie. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Grzegorzewska M. (1938). Znaczenie wychowawcze osobowości nauczyciela. Warszawa: Chowanna.
Kacprzak L. (2006). Pedeutologiczne rozważania o nauczycielu. Piła: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły w Pile.
Knopp K (2010). Inteligencja emocjonalna oraz możliwości jej rozwijania u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Kowalik P. (2003). Proces stawania się nauczycielem przez praktyki zawodowe. W: E. Sałata, A. Zamkowska, S. Ośko (red.), Kształcenie praktyczne nauczycieli w szkole wyższej. Radom: ITE Ryki.
Kunowski S. (2004). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Najder-Stefaniak K., Plyska Y. (2010). Człowiek w przestrzeni spotkań. W: K. Najder-Stefaniak, Y. Plyska (red.), Człowiek w przestrzeni spotkań. Warszawa: Zakład Filozofii Wydział Nauk Społecznych Szkoły Glównej Godpodarstwa Wiejskiego.
Matczak A. (2011). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Mayer J.D., Salovey P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna?. Przeł. M. Karpiński. W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.), Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne (s. 23-74). Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. (2004). Emotional Intelligence: Theory, Findings and Implications. Psychological Inquiry, 15(3), 197-215.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2012 r., nr 10, poz. 131).
Sztompka P. (2012). Normy społeczne i ich respektowanie. W: G. Mazurkiewicz (red.), Jakość edukacji. Różnorodne perspektywy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wood D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Wygotski L.S. (1971). Wybrane prace psychologiczne (s. 134). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Wygotski L.S. (2002). Problem wieku rozwojowego. W: A.I. Brzezińska, M. Marchow (red.), Wybrane prace psychologiczne II. Poznań: Wydawnictwo Zysk.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (Dz.U. L 394 z 30.12.2006).