On synergy of social sciences, humanities and ethics, or how modern paradigm shifts are bringing about changes in pedagogic research

Authors

  • Alina Wróbel University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.11

Keywords:

general pedagogy, pedagogical research, research phrases, interdisciplinarity, transdisciplinarity

Abstract

The aim of the paper is to analyse the meaning of contemporary research phrases that occur in the broadly understood humanities and social sciences, for pedagogical research. More precisely, the purpose of the discussion is not only to indicate the role of research phrases in practicing the research practice of educators but also in building the epistemological and methodological awareness of researchers. At the same time, the content of the article referred to the most significant research phrases in modern humanities, and it was assumed that referring to these phrases opens new research fields and perspectives for the interpretation of pedagogical phenomena, strengthens the identity of pedagogy and becomes the quintessence of academic practicing of this discipline as a humanistic science (despite current categorisation of this science).

References

Ablewicz K. (2003). Teoretyczne i metodologiczne podstawy pedagogiki antropologicznej. Studium sytuacji wychowawczej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Afletowicz Ł. (2012). Modele, artefakty, kolektywy. Praktyka badawcza w perspektywie współczesnych studiów nad nauką. Toruń: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Bal M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiel­lońskiego.

Bal M. (2012). Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.

Bal M. (2009). Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej. Przeł. M. Bryl. W: M. Bryl, P. Juszkie­wicz, P. Piotrowski, W. Suchocki (red.), Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Bauman Z. (2010). O związku morganatycznym teorii z literaturą myśli (roztrzepanych) parę. Teksty Drugie, 1-2, 121-122.

Charewicz K. (2010). Performatywne ramy obrazów. O pewnym nieuniknionym aliansie zwrotów w humani­styce i kulturoznawczej perspektywie w tle. Kultura i Edukacja, 1 (75).

Chmielewski A., Dudzikowa M., Grobler A. (red.) (2012). Interdyscyplnarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.

Domańska E. (2007). „Zwrot performatywny” we współczesnej humanistyce. Teksty Drugie, 5.

Godlewski G. (2008). Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne. Warszawa: Wydawnic­twa Uniwersytetu Warszawskiego.

Jaworska-Witkowska M. (2009). Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Kraków: Impuls.

Juszczyk S. (2017). Niejednorodność i złożoność metodologiczna pedagogiki a potencjalne błędy popełnia­ne przez badacza. W: M. Dudzikowa, S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić?. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Koczanowicz L. (2011). Interdyscyplinarność – między rabunkiem a dialogiem. W: R. Włodarczyk, W. Żło­bicki (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny i praktyczny. Kraków: Impuls.

Kotowa B. (1996). Epistemologiczna waloryzacja poznania. W: J. Such, J. Szymański, M. Szcześniak (red.), Rozważania o poznaniu naukowym. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.

Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia. Metodyka. Ewaluacja. Lublin: Wydaw­nictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.

Kucner A. (2006). Transcendentny oraz immanentny sens humanistyki jako nauki. W: J. Kowalewski, W. Piasek, M. Śliwa (red.), Granice dyscyplin – Arne w Humanistyce. Olsztyn: Colloqia Humaniorum.

Malewski M. (2012). Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność. Teraźniejszość – Czło­wiek – Edukacja, 4 (60).

Maliszewski K. (2016). Pedagogika filozoficzna jako ruch transdyscyplinarny. Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne, 1 (2).

Piekarski J. (2017). Wiarygodność praktyki badawczej w warunkach korporatyzacji nauki. W: M. Dudzikowa, S. Juszczyk (red.), Pułapki epistemologiczne i metodologiczne w badaniach nad edukacją. Jak sobie z nimi radzić?. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Poczobut R. (2012). Interdyscyplinarność i pojęcia pokrewne. W: A. Chmielewski, M. Dudzikowa, A. Grobler (red.), Interdyscyplnarnie o interdyscyplinarności. Między ideą a praktyką. Kraków: Impuls.

Rakoczy M. (2013). Tekst, pisanie, szkoła w perspektywie antropologicznej. Zagadnienia Rodzajów Literac­kich, LVI (2), 73-85.

Tabaszewska J. (2013). „Wędrujące pojęcia”. Koncepcja Mieke Bal – przykład inter- czy transdyscyplinarno­ści. Studia Europaea Gnesnensia, 8.

Włodarczyk R., Żłobicki W. (red.) (2011). Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny i praktyczny. Kraków: Impuls.

Downloads

Published

2020-03-26

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

On synergy of social sciences, humanities and ethics, or how modern paradigm shifts are bringing about changes in pedagogic research. (2020). Pedagogical Review, 2, 144-152. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.11