School towards a dysfunctional family student – problems and challenges
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.15Keywords:
social pedagogy, dysfunctional family, school problems, educational support, educational challengeAbstract
In appropriate development condition sac company natural growth of those children who are brought up in
dysfunctional families. The result of individual dimension of children’s growth in dysfunctional family are the
negative consequences which may be manifested as lowered level of their biological functioning, underestimated social position which further lead to decreased educational and professional aspirations. The aim of the research was to establish the level of managing process found among students who came from dysfunctional families in their school environment in the opinion of teachers and establish realising planned educational actions toward supporting development of the aimed group of students. The research was conducted in 2018 among a group of 121 teachers who represented 19 primary schools in the Mazowieckie district. The research was carried out with the use of a diagnostic survey method and subordinate techniques consisting of an interview and a questionnaire. The final conclusions of the research, which denote significant problems that distract from the process of socialising and offering educational support towards students who come from dysfunctional families, are supplemented by a proposal for activating actions in the school environment towards further support of educational processes addressed to that group of students.
References
Adamek I. (2011). Uczenie uczenia się – wspieranie edukacyjne ucznia. W: I. Adamek, Z. Zbróg (red.), Wczesna edukacja dziecka wobec wyzwań współczesności. Kraków: LIBRON.
Bałachowicz J. (2003). Konstruktywizm w teorii i praktyce edukacji, Edukacja, 3.
Bauman Z. (2007). Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Veccim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bauman Z. (2007). Edukacja: wobec, wbrew i na rzecz ponowoczesności. W: M. Dudzikowa,
Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, t. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bednarek S. (2000). Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole. Materiały dla nauczycieli. Wrocław: SILESIA.
Berger P.L., Luckman T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Przeł. J. Niźnik. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Bruner J.S. (2006). Kultura edukacji. Przeł. T. Brzostkowska-Tereszkiewicz. Kraków: Uniwersitas.
Czerepaniak-Walczak M. (1995). Między dostosowaniem a zmianą. Element emancypacyjnej teorii edukacji. Rozprawy i studia. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M. (2007). Ku czemu wychowywać w nieprzejrzystym świecie. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Erikson E.H. (1997). Dzieciństwo i społeczeństwo. Przeł. P. Hejmej. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Erikson E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Górniewicz J. (2007). Teoria wychowania. Olsztyn: Olsztyńska Szkoła Wyższa im. Józefa Rusieckiego.
Kawula S. (2014). Rodzina o skumulowanych czynnikach patogennych. W: S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kaufmann J-C. (2004). Ego. Socjologia jednostki. Przeł. K. Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Joyce B., Calhoun E., Hopkins D. (1999). Przykłady modeli uczenia się i nauczania. Przeł. K. Kruszewski. Warszawa: WSiP.
Mead G.H. (1975). Umysł, osobowość i społeczeństwo. Przeł. Z. Wolińska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Przetacznikowa M. (1981). Psychologiczne podstawy wychowania w rodzinie. W: M. Przetacznikowa, Z. Włodarski (red.), Psychologia wychowawcza. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ramirez O.F., Rubinson R. (1979). Creating Members: The Political Incorporation and Expansion of Public Education. W: J.W. Meyer, M.T. Hannan (red.), National Development and the World System; Educational Economic and PoliticalChange. Chicago: Unieversity of Chicago Press.
Schaffer H.R. (2011). Psychologia dziecka. Przeł. A. Wojciechowski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Szymański M.J. (2012). Nowe nierówności społeczne i ich skutki edukacyjne. W: E. Jagiełło, R. Matysiuk, U. Tyluś (red.), Edukacja – wczoraj, dziś i jutro. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.
Szymański M. (2013). Socjologia edukacji. Zarys problematyki. Kraków: Impuls.
Śliwerski B. (2010). Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków: Impuls.
Tarkowska E. (2005). System edukacji a problemy młodzieży ze środowisk defaworyzowanych W: Z. Sirojć (red.), Edukacja przeciw wykluczeniu. Teoria i praktyka. Warszawa: Oficyna Wydaw. Aspra-Jr.
Tillmann K.J. (2005). Teorie socjalizacji: społeczność, instytucja, upodmiotowienie. Przeł. G. Bluszcz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Tyluś U. (2015). W poszukiwaniu relacji ze światem i w świecie. Wspieranie procesów wychowania uczniów. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.
Tyluś U. (2016). Ubóstwo dzieci i młodzieży jako problem społeczny i edukacyjny. Siedlce: Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego.
Tyszka Z. (1998). Socjologia rodziny a pedagogika rodziny. Przedmiot badań – możliwości współdziałania badawczego. Rocznik Socjologii Rodziny, t. 10.
Tyszka Z. (1974). Socjologia rodziny. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.