Who is trusted by academic students? Selected aspects of social trust

Authors

  • Małgorzata Mikut University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.18

Keywords:

youth pedagogy, academic students, social trust

Abstract

The characteristics of the modern generation indicate that it shows a low level of trust in the majority of public
institutions, as well as in people outside the “close” social circle. The priority of a significant group of young
people is to strengthen friendships and develop their own interests rather than actively participate in social
life. Sustainable development, on the other hand, requires fulfilment of at least two conditions defining social capital: mutual trust of people and significant participation in the population of professionally active people volunteering, i.e. social involvement. Thus, a “gap” is created between the implementation of the individual interest and activities for the “common cause”. This situation causes specific consequences. The article is an attempt to indicate selected areas of social trust among academic students and the related consequences.

References

Bauman Z. (2008). Zindywidualizowane społeczeństwo. Przeł. O i W. Kubińscy. Gdańsk: Gdańskie Wydaw­nictwo Psychologiczne.

Bochno E., Jaskulska S. (2013). Szkolne zasoby zaufania. W: M. Dudzikowa, R. Wawrzyniak-Beszterda, S. Jaskulska, M. Marciniak i in. (red.), Oblicza kapitału społecznego uniwersytetu. Diagnoza – interpe­tacje – konteksty. Kraków: Impuls.

Burdziej S. (2001). Blaski i cienie kapitału społecznego. Kapitał społeczny. Od zaufania do zaangażowania. Znak, 668(1), 16-22.

Czerepaniak-Walczak M. (2006). Pedagogika emancypacyjna,. Rozwój świadomości krytycznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Czerepaniak-Walczak M. (2007). Dorastanie do integracji myślenia i działania – wybrane aspekty kształto­wania świadomości krytycznej. W: F. Bereźnicki, J. Świrko-Pilipczuk (red.), Integracja nauczania i wy­chowania. Szczecin: Wydawnictwo „ZAPOL”.

Czerepaniak-Walczak M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer.

Elias N. (2008). Społeczeństwo jednostek. Przeł. J. Strawiński. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goban-Klas T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Towa­rzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Gromkowska-Melosik A. (2007). Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy. Studium z socjopatologii edukacji. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Marody M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Na­ukowe Scholar.

Mikut M. (2013). Do kogo ma zaufanie polska młodzież?. W: M. Czerepaniak-Walczak, E. Perzycka (red.), Zaufanie w szkole w społeczeństwie sieciowym. Szczecin: Wydawnictwo „ZAPOL”.

Mikut M. (2014). What Information is Trusted by Polish Students. W: M. Czerepaniak-Walczak, E. Perzycka (red.), Media and Trust – Theoretical and Practical Contexts. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwer­sytetu Szczecińskiego.

O zaufaniu i nieufności, Komunikat z badań nr 35/2018 (CBOS).

Putnam R.D. (1995). Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech. Przeł. J. Szacki. Kraków: Znak.

Putnam R.D. (2008). Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczo­nych. Przeł. P. Sadura, S. Szymański, przedmowa M. Ziółkowski. Warszawa: Wydawnictwa Akademic­kie i Profesjonalne.

Szafraniec K. (2012). Dojrzewający obywatele dojrzewającej demokracji. O stylu politycznej obecności mło­dych. Warszawa: Instytut Obywatelski.

Sztompka P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Znak.

Tapscott D. (2010). Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. P. Cypryański. Warsza­wa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Zaangażowanie społeczne Polek i Polaków. Wolontariat, filantropia, 1% i wizerunek organizacji samorządo­wych. Raport z badania 2013. Stowarzyszenie Klon/Jawor (2014).

Downloads

Published

2020-03-26

How to Cite

Who is trusted by academic students? Selected aspects of social trust. (2020). Pedagogical Review, 2, 236-249. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.18