Związek pomiędzy strategiami uczenia się języka obcego a wyuczoną bezradnością

Autor

  • Magdalena Kolber Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.19

Słowa kluczowe:

dydaktyka, nauka języka obcego, strategie uczenia się, wyuczona bezradność, uczenie się samokierowane, aktywność uczącego się

Abstrakt

Celem badania jest ukazanie związku pomiędzy strategiami uczenia się a wyuczoną bezradnością. Próbę
badawczą stanowiło 371 uczniów klas I, II, III uczących się języka angielskiego w liceach ogólnokształcących w województwie kujawsko-pomorskim, a do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz ankiety.
Okazało się, że w analizowanym przypadku możemy mówić o negatywnym, umiarkowanym i istotnym
statystycznie związku pomiędzy strategiami pośrednimi a wyuczoną bezradnością oraz słabszym, ale
również na poziomie umiarkowanym istotnym statystycznie związku pomiędzy strategiami bezpośrednimi
a wyuczoną bezradnością. 

Bibliografia

Brophy J. (2004). Motivating Students to Learn. Mahwah, New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Ciżkowicz B. (2009). Wyuczona bezradność młodzeży. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Dickinson L. (1987). Self-instruction in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Diener C., Dweck C. (1978). An analysis of learned helplessness: Continuous changes in performance, strategy and achievement cognitions following failure. Journal of Personality and Social Psychology, 36, 451-462.

Droździał-Szelest K. (1996). Language learning strategies in the process of acquiring a foreign language. Poznań: Motivex.

Filipiak E. (2012). Rozwijanie zdolności uczenia się (Developing the ability to learn). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Filipiak E., Kosz J. (2011). The transformation of the contemporary school into a mutual learning culture. Possibilities-limits-necessity? The context of J.S. Bruner’s socio-cultural theory. In: E. Kubiak-Szymborska (ed.), Multidimensionality of Educational Contexts. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Fisher R. (1998). Thinking About Thinking: Developing Metacognition in Children. Early Child Development and Care, 141(1), 1-15.

Klus-Stańska D. (2018). Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kossowska M. (2010). Bezradność intelektualna w szkole (Intellectual helplessness at school). Psychologia w Szkole, 2 (26), 14-19.

Ledzińska M., Czerniawska E. (2011). Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

O’Malley J.M., Chamot A.U. (1990). Learning Language Strategies in Second Language Acquisition. New York: Cambridge University Press.

Oxford R.L. (1990). Language Learning Strategies, What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

Sędek G., Kofta M. (1990). When cognitive exertion does not yield cognitive gain: Toward an informational explanation of learned helplessness. Journal of Personality and Social Psychology, 58(4), 729-743.

Sędek G. (1995). Bezradność intelektualna w szkole. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii.

Vosniadou S. (2001). How Children Learn. Downloaded 25 October 2019.

Opublikowane

2020-03-26

Jak cytować

Związek pomiędzy strategiami uczenia się języka obcego a wyuczoną bezradnością. (2020). Przegląd Pedagogiczny, 2, 250-262. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.19