Seniors’ loneliness – tamed and untamed category. The need of revitalization of life – value, responsibility, culture …, in the perspective of the film Pora umierać

Authors

  • Teresa Wilk University of Silesia in Katowice
  • Agata Rzymełka-Frąckiewicz University of Silesia in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.21

Keywords:

art, film, life revitalization, loneliness, need, seniors

Abstract

Seniors’ everyday functioning is one of the many images of the present day. This social group often appears
as full of knowledge, having a lot of free time, but is it really completely happy? This cheerful image
must be complemented by complicated financial situation, health problems and – which often is not clearly visible – loneliness, which is the most difficult experience. Presented text tries to interest the society –
younger age groups – with the topic itself and indicates the need for seniors’ life revitalization by their own
activity, multi-faceted education, which should also be extended to younger generations in order to form social
consciousness in its scope. The practical solutions proposals – activity and education – based on art/film,
music, should be understood not only as form of complementing activities undertaken by relevant institutions, but also as a direction in the way of thinking and additional activities.

References

Bugajska B. (2005). Tożsamość człowieka w starości. Studium socjopedagogiczne. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Bunda M. (2012). Demoniczna demografia. Polityka, 9.

Czerniawska O. (2007). Edukacja jako pomoc w rozwoju i ujęciu andragogiki i gerontologii. W: E. Marynowicz- Hetka (red.), Pedagogika Społeczna (s. 433-443). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Czerniawska O. (1988). Starość jako kontinuum życia. Studia Pedagogiczne, 53, 243-250.

Fromm E. (1970). Ucieczka od wolności. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Gadacz T. (2009). Historia filozofii XX wieku, t. 1. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Gajda J. (2006). Samotność. W: T. Pilch (red.). Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Herma M. (2018). To będzie kraj dla starych ludzi. Polityka, 21.

Jakiej pomocy potrzebują osoby starsze i kto jej im udziela? (2016). Komunikat z Badań. Warszawa: CBOS.

Kamiński A. (1976). Studia i szkice pedagogiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Konieczna-Woźniak R., Tokaj A. (2004). Teoria wychowania do starości inspiracją do edukacji gerontolo­gicznej przyszłych pedagogów. W: E. Marynowicz-Hetka, H. Kubicka, M. Granosik (red.), Aleksander Kamiński i jego twórczość pedagogiczna. Dyskusja o przeszłości wobec teraźniejszości i przyszłości. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Kyzioł A. (2008).Wędrówka przez piekło. Polityka, 31.

Lepalczyk I. (1996). Życie i dzieła Aleksandra Kamińskiego. Broszura pokonferencyjna. Acta Universitatis Lodziensis Folia Paedagogica et Psychologia, t. 36. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Ossowska M. (2000). Normy moralne. Próba systematyzacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Portret społeczno-demograficzny seniorów (2016). Komunikat z badań. Warszawa: CBOS.

Radlińska H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Schwarzenberg-Czerny U. (2018). Państwo teoretyczne. Polityka, 7.

Seniorzy a młodsze pokolenia – problemy życia codziennego. (2016). Komunikat z badań. Warszawa: CBOS.

Seniorzy w polskim społeczeństwie. (1999). Materiały GUS.

Sowa A. (2019). Dom w domu. Polityka, 2.

Sposoby spędzania czasu przez seniorów. (2016). Komunikat z badań. Warszawa: CBOS.

Stelmach M. (2007). Babcia z ogłoszenia. Polityka, 34.

Szarota Z. (2004). Gerontologia społeczna i oświatowa. Zarys problematyki. Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.

Tokaj A. (2007). Starość jako problem i zagadnienie badań polskiej pedagogiki społecznej. W: Pedagogika społeczna po 1989 roku. Przemiany w nauce, obecność międzynarodowa, kręgi tematyczne prac badaw­czych. Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. J. Ziętka.

Trafiałek E. (2001). Starość w zainteresowaniach badawczych pedagogiki społecznej – stan i zadania na przyszłość. Pedagogika Społeczna, 1.

Urbańczyk F. (1973). Problemy oświaty dorosłych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wilk T. (2010). Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wróblewski J. (2012). Prywatna apokalipsa. Polityka, 13.

Downloads

Published

2020-03-26

How to Cite

Seniors’ loneliness – tamed and untamed category. The need of revitalization of life – value, responsibility, culture …, in the perspective of the film Pora umierać. (2020). Pedagogical Review, 2, 273-287. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.21