Body Dreaming. The space of educative (non)places and (non)traces

Authors

  • Małgorzata Piasecka Jan Dlugosz University in Czestochowa

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.24

Keywords:

general pedagogy, philosophy of education, body, way of life, dreams, (non)places, (non)traces, the third space

Abstract

The article is a presentation of the concept of the authoress called body dreaming. Such a creative oxymoron provokes a pedagogical discourse about dreams that occur on the paths of one’s life and reveal educational meanings. Building the narrative of the text, the authoress starts from the tradition of the Cartesian division into body and mind. This duality, the compulsion of bivalent logic does not allow us to grasp human existence as oneness. Dreams that also build this existence in the full sense of humanitas have not only a notional dimension, but a geophysical one as well. Hence attempts to transcend duality in the approaches of, for
example, M. Merleau-Ponty and M. Henry. However, the concept that the authoress presents here is a further
search for, and indication of, the third space which is a hybrid construction, where ideologically the divisions
of either- or are abolished. The third space includes the perspective of the real and material world as well as
imagined representations of spatiality. Therefore, it makes body dreaming possible in permanent oscillation
of (non)places and (non)traces.

References

Andruchowycz J. (2014). Leksykon miast intymnych. Swobodny podręcznik do geopoetyki i kosmopolityki. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Augé M. (2010). Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bachelard G. (1961). La Poétique de l’Espace. Paris : Presses universitaires de France.

Bachelard G. (1998). Poetyka marzenia. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Bauman Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Czyżak A. (2014). Tożsamość w obrazach. Wokół „Leksykonu miast Intymnych” Jurija Andruchowycza. Porównania, 15, 245-255.

Debray R. (1996). Rhapsodie pour la route, Revue Les cahiers de médiologie, 2, 5-17.

Demetrio D. (2009). Pedagogika pamięci. W trosce o nas samych, z myślą o innych. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Dymnicka M. (2011). Od miejsca do nie miejsca. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 36, s. 35- -52.

Falkiewicz A. (1996). Istnienie i metafora. Wrocław: Agencja Reklamowo-Wydawnicza.

Foucault M. (1995). Historia seksualności. Użytek z przyjemności, t. 2. Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.

Foucault M. (2006). O innych przestrzeniach. Heterotopie. Kultura Popularna, 6(16), 7-13.

Henry M. (1965). Philosophie et phénoménologie du corps. Paris: Presses universitaires de France.

Henry M. (2000). Incarantion. Une philosophie de la chair. Paris: Seuil.

Janion M. (1991). Projekt krytyki fantazmatycznej: szkice o egzystencjałach ludzi i duchów. Warszawa: Wydawnictwo Pen.

Jay M. (1998). Granice doświadczenia granicznego: Bataille i Foucault. W: M. Kwiek (red.), Nie pytajcie mnie, kim jestem. Michel Foucault dzisiaj (s. 37-60). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Kita B. (2003). Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów. Kraków: Rabid.

Konończuk E. (2011). Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury. Teksty Drugie, 5, 255-264.

Kosiewicz J. (1988). Myśl wczesnochrześcijańska i katolicka wobec ciała. Warszawa: Witmark.

Kowalski P. (2008). Miejskie theatra wszelkie. O „fabularyzowanej” topografii miasta. Kultura Współczesna, 4(58), 69-96.

Kronenberg A. (2012). W stronę delikatniejszego zamieszkiwania Ziemi – geopoetyka Kennetha White’a. Fraza, 4, 13-31.

Krynicka A. (2010). Heterotopia Drohobycz. Nowa Krytyka. Zaczerpnięte 11 lipca 2018. Strona internetowa: www.nowakrytyka.pl.

Mendel M. (2007). Społeczeństwo i rytuał. Heterotropia bezdomności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marsza­łek.

Melosik Z. (1996). Tożsamość, ciało, władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne. Toruń-Po­znań: Wydawnictwo Edytor.

Melosik Z. (2010). Ciało jako przedmiot studiów kulturowych. W. A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna. Konteksty teoretyczne (s. 153-165). Kraków: Impuls.

Merleau-Ponty M. (1996). Oko i umysł. Szkice o malarstwie. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.

Merleau- Ponty M. (1996). Widzialne i niewidzialne. Warszawa: Aletheia.

Merleau-Ponty M. (2001). Fenomenologia percepcji. Warszawa: Aletheia.

Migasiński J. (1995). Merleau-Ponty. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Murawska M. (2007). Fenomenologia z zamkniętymi oczami. Nowa fenomenologia Michela

Henry’ego. W: I. Lorenc, J. Migasiński (red.), Wokół fenomenologii francuskiej (s. 204-228) Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Instytut Filozofii Uniwersytetu War­szawskiego.

Olszewska M. (2010). O przestrzeni na progu doświadczenia. Antropos, 14/15, 12-26.

Paluch G. (2015). Pęknięcia rzeczywistości. Przestrzeń/Czas – Ciało – Ja. Przypadek poezji Tkaczyszy­na-Dyckiego. W: K. Rdzanek, A. Wójtowicz, A. Wróbel (red.), Miejsca odmiejscowione (s. 167-184). Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Piasecka M. (2018). O uniwersalizmie (nie)dokończenia. Edukacyjne (nie)miejsca i (nie)ślady. Częstocho­wa: Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Rembowska-Płuciennik M. (2012). Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Rewers E. (2004). Więźniowie transkulturowej wyobraźni. W: W. Bolecki, R. Nycz (red.), Narracja i tożsa­mość. Narracje w kulturze (s. 38-52). Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Ricoeur P. (2006). Pamięć, historia, zapomnienie. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Nauko­wych Universitas.

Rogers L. (2006). Trzecia przestrzeń dziecka dorastającego w warunkach przemocy. W: M. Mendel (red.), Pedagogika miejsca (s. 91-103). Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Rybicka E. (2008). Od poetyki przestrzeni do polityki miejsca. Zwrot topograficzny w badaniach literackich. Teksty Drugie, 4, 28.

Rybicka E. (2014). Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Tyszko J. (2015). Au-delà jako strategia przestrzenna i egzystencjalna w literaturze pisarek Szwajcarskich. W: K. Rdzanek, A. Wójtowicz, A. Wróbel (red.), Miejsca odmiejscowione (s. 137-147). Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Wilber K. (2002). Psychologia integralna. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski.

Wójtowicz A. (2015). O Pałacu Staszica jako heterotropii w tekstach Wacława Berenta. Recepcja hetero topo­logii. W: K. Rdzanek, A. Wójtowicz, A. Wróbel (red.), Miejsca odmiejscowione (s. 89-106). Warszawa: Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk.

Downloads

Published

2020-03-26

Issue

Section

Dyskusje i polemiki

How to Cite

Body Dreaming. The space of educative (non)places and (non)traces. (2020). Pedagogical Review, 2, 310-322. https://doi.org/10.34767/PP.2019.02.24