Introduction to the road pedagogy. Socio-pedagogical perspective
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.06Keywords:
pedagogy, social pedagogy, the road pedagogy, upbringing, upbringing to the participation in the road traficAbstract
The proposal of these considerations refers to the aspects of preparing a person to the participation in the road traffic. Reflections are conducted from the perspective of social pedagogy, and are founded on the category of upbringing directed at responsible and rational use of the various forms, types and modes of transportation. It concerns land, sea, and air transportation. In the introduction to deliberations an overall concept of the road pedagogy is defined. This field of science is an area of social pedagogy, which is a sub-discipline of pedagogy.
References
ichosz M. (2006). Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005. Rozwój – obszary refleksji i badań – koncepcje. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Ciczkowski W. (2006). Ewolucja zadań polskiej pedagogiki społecznej. W: S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna: dokonania – aktualność – perspektywy (s. 49-61). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Fukuyama F. (2004). Koniec człowieka. Konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Przeł. B. Pietrzyk. Kraków: Wydawnictwo ZNAK.
Kawula S. (2006). Etapy rozwoju pedagogiki społecznej. W: S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna: dokonania – aktualność – perspektywy (s. 25-27). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) (2014). Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1; t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lepalczyk I. (1995). Geneza i rozwój pedagogiki społecznej. W: T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna (s. 7-32). Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Radlińska H. (1908). Z zagadnień pedagogiki społecznej. Muzeum, t. 2, z. 2, cz. 5, s. 52-63.
Radlińska H. (1910). W sprawie polskiego dorobku wychowawczego. Przewodnik Oświatowy, 10(1) 25 i n.
Radlińska H. (1935). Stosunek wychowawcy do środowiska społecznego. Szkice z pedagogiki społecznej. Warszawa: Nasza Księgarnia, sp. akc. Związku Nauczycielstwa Polskiego.
Radlińska H. (1961). Pedagogika społeczna. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Radlińska H. (1964). Z dziejów pracy społecznej i oświatowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Radlińska H. (1979). Oświata i kultura wsi polskiej. Wybór pism. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Śliwerski B. (2015a). O zakresie i sposobie odczytania Heleny Radlińskiej przez Lecha Witkowskiego, jako współczesnego filozofa edukacji. Pedagogika społeczna, 1(55), 155-179.
Śliwerski B. (2015b). Współczesne teorie i nurty wychowania. Wyd. IX zmienione. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Śliwerski B. (red.) (2006). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. T. 1. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Toffler A., Toffler H. (2006). Revolutionary Wealth. New York: Knopf Doubleday Publishing Group.
Witkowski L. (2014). Niewidzialne środowisko. Pedagogika kompletna Heleny Radlińskiej jako krytyczna ekologia idei, umysłu i wychowania. O miejscu pedagogiki w przełomie dwoistości w humanistyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.