Student-moms about combining studies and motherhood. Preliminary research
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.09Keywords:
pedagogy, motherhood, student-mom, studiesAbstract
The aim of this article is to present the selected results of preliminary (pilot) research on combining studies and motherhood. The theories concerning the implementation of developmental tasks in the period of early adulthood constitute the theoretical basis for these considerations. The research used the case study method, within which the technique of examining personal documents, and within which the written statements regarding the dual role of a student mother were used. The analysis of the collected material was conducted in terms of (1) the reasons to become a mother during the period of studies - motives for starting a family, (2) the ways and effects of combining studies and motherhood, and (3) the received support and help. The performed analyses indicate that the respondents planning maternity during their studies (5 out of 10 respondents) were primarily motivated by internal motives. The main way to combine studies and motherhood is to use the support and help of the husband/partner and the closest family. The effects of having a dual role are both positive and negative, because student-moms experience difficulties in fulfilling it.
References
Bee H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Przeł. A Wojciechowski, J. Gilewicz. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Birch A., Malim T. (1999). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Przeł. J. Łuczyński, M. Olejnik. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bojarska A. (2014). Przeżywanie macierzyństwa podjętego w trakcie studiów na przykładzie studentek lubelskich uczelni. Roczniki Pedagogiczne, 3, 6(42), 69-93.
Budrowska B. (2000). Macierzyństwo jako punkt zwrotny w życiu kobiety. Wrocław: Wydawnictwo FUNNA.
Dudka A., Piecuch J. (2014). „Uczelnia Przyjazna Rodzicom”. Podręcznik dobrych praktyk. Kraków: Stowarzyszenie Doradców Europejskich PLinEU.
Duszyńska J. (2016). Opinie młodych kobiet na temat realizacji zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości, związanych z rodzicielstwem. Raport z badań. Przegląd Badań Edukacyjnych, 22, 83-98.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 roku, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668).
Gajek K., Malińska M. (2011). Macierzyństwo na studiach w narracjach matek-studentek. W: K. Kamińska (red.), Mama na studiach. Wiedza, władza, przestrzeń Uniwersytetu. Wrocław: Wydawnictwo Sine Qua Non.
Gajtkowska M. (2016). Rola matki jako obszar dylematów współczesnych kobiet. Badania własne. Przegląd Pedagogiczny, 1, 77-90.
Góralska R. (2003). Studenci uniwersytetu końca XX wieku: raport z badań młodzieży Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Górnikowska-Zwolak E. (2003). Macierzyństwo. W: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI, t. III. Warszawa: Żak.
Gruba E. (2002). Wczesna dorosłość. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2 – Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
GUS (2018). Szkoły wyższe i ich finanse w 2017 r. Warszawa–Gdańsk: Główny Urząd Statystyczny.
Jaskot K., Murawska A. (2006). Charakterystyka „wieku studiów”. Konsekwencje pedagogiczne. W: K. Jaksot (red.), Wprowadzenie do pedagogiki szkoły wyższej. Szczecin: Oficyna In Plus.
Juszczyk S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Krause E. (2016). Dziecko-rodzina a kariera naukowa – kariera kosztem życia rodzinnego?. W: M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko w perspektywie diachronicznej i synchronicznej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Krause E. (2018). O dojrzałości w wyborze pomiędzy karierą zawodową a macierzyństwem. W: E. Kubiak-Szymborska, D. Zając, E. Krause i in. (red.), Dojrzałość i dojrzewanie. Kategorie – atrybuty – konteksty. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Krause E. (2012). Rozwój kariery zawodowej studentów – konteksty i dokonania. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Kubinowski D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – metodyka – ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Kwiatkowska M.M., Kwiatkowska K. (2016). Cechy osobowości jako zmienne warunkujące motywy zostania rodzicami. Fides et Ratio, 4(28), 151-172.
Lewandowski L. (2010). Jaki jest najlepszy wiek na pierwsze dziecko?. Zaczerpnięte 20 grudnia 2018.
Maciąg-Budkowska M., Rzepa T. (2017). Jaka jest „idealna matka”? Rozumienie roli matki przez współczesne kobiety. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 30(3), 93-107.
Mynarska M., Rytel J. (2014). Pomiar motywacji do posiadania dzieci wśród osób bezdzietnych. Polska adaptacja kwestionariusza motywów rodzicielskich. Polskie Forum Psychologiczne, 19, 522-543.
Pilch T., Bauman T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Żak.
Rajchelt M. (2014), Mama na studiach – menedżer na etacie. W: K. Kamińska (red.), Mama na studiach.Wiedza, władza, przestrzeń Uniwersytetu. Wrocław: Wydawnictwo Sine Qua Non.
Rogowska A. (2018), Mama na studiach. Zaczerpnięte 6 grudnia 2018.
Silverman D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Przeł. J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Socha J. (2017). Ciąża wśród studentek, a osiągnięcia edukacyjne. Zaczerpnięte 6 grudnia 2018.
Trempała J. (2002). Koncepcje rozwoju człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1, Podstawy psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Turner J.S., Helms D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne