Social perception of disability in the opinion of mothers of disabled children
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2019.01.12Keywords:
disability, opinions, social perception, stereotypesAbstract
The objective is related to theoretical and empirical showing the reasons of stereotypes disability. Especially
it concerns deafness, autism, mental disability, motor disability and attention deficit hyperactivity disorder.
Very important to complete understanding of this problem is historical context of perception the disabilities by
the whole community and the style of creation of disabled people nowadays in a social media. The research
problem is focused on a few questions: Have the Barents of disabled children Heard about the stereotypes
about disabilities and what kind of stereotype was it? What kind of people has generally stereotypical thinking about disability? The researchers were conducted with diagnostics poll metod created by the authors.
References
Borowski G. (2012). Sposoby wspierania osób niepełnosprawnych na przestrzeni dziejów – wybrane przykłady. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, 4(5), 89-120.
Dunaj B. (1996). Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Wilga.
Garbat M. (2013). Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością w epoce starożytnej. Rozprawy Społeczne, 1(7), 19-27.
Jackowska E. (2009). Stygmatyzacja i wykluczenie społeczne osób chorujących na schizofrenię – przegląd badań i mechanizmy psychologiczne. Psychiatria Polska, 43(6), 655-670.
Jajor J. (2012). Płeć a rozwój funkcjonalny dzieci w wieku do 2 lat. Nowiny Lekarskie, 81(4), 316-320.
Kolwitz M., Dąbrowski Sz. (2014). Postawy wobec niepełnosprawności fizycznej w okresie średniowiecza. Annales Academiae Medicae Stetinensis, Roczniki Pomorskiej Akademii Medycznej w Szczecinie, 60(1), 103-108.
Mackie D.M., Hamilton D.L., Susskin J. i in. (1999). Społeczno-psychologiczne podstawy powstawania stereotypów. W: C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Przeł. A. Nowak i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Macrae N.N., Stangor C., Hewstone M. (red.) (1999). Stereotypy i uprzedzenia. Przeł. A. Nowak i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Mądrzycki T. (1986). Deformacje w spostrzeganiu ludzi. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Nelson D.T. (2003). Psychologia uprzedzeń. Przeł. A. Nowak i in. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Niepełnosprawni – normalna sprawa. Zaczerpnięte 30 sierpnia 2017.
Nowińska G., Nowiński J. (2014). Niepełnosprawność w czasach starożytnych. Przegląd Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego i Narodowego Instytutu Leków w Warszawie, 1, 119-127. Ośrodek Rozwoju Edukacji. Zaczerpnięte 22 sierpnia 2019.
Piątek K. (2015). Kampanie społeczne jako narzędzia zmiany postaw wobec osób z niepełnosprawnością. Media i Społeczeństwo, 5, 136-149.
Slany K. (2014). Osoby niepełnosprawne w świetle Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2011 r. – wybrane aspekty. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, 2(11), 44-62.
Stefańska-Klar R. (2008). Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Świętek A., Kurek S., Osuch W. i in.(2014). Jak edukować dzieci romskie?. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Wolińska J. (2015). Percepcja społeczna, stereotyp niepełnosprawności – perspektywa aktora i obserwatora. Annales Universititas Mariae Curie- Skłodowska, 28(1), 45-66.
Wyczesany J. (1999). Pedagogika upośledzonych umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.