Maturity as an “analytical offer” in research on professional socialization of teachers

Authors

  • Hanna Kędzierska University of Warmia and Mazury in Olsztyn

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.03

Keywords:

teacher education, teachers’ professional development, maturity

Abstract

The category of teachers’ professional development is of key importance for the theory and research in the field of teacher education. Unfortunately, often treated as tantamount with a bureaucratic model of career advancement, this category has been transformed into a stereotype that cannot explain a complex and dynamic school world. This paper aims at indicating non-functional areas of the category of teachers’ professional development (in the sense that the education reform attributed to it) that are identified in research on professional socialization of teachers. Additionally, this work considers the possibility of enriching the language of teacher education to include the category of maturity that exceeds conceptual frameworks applied in research on teacher education thus far. 

References

Brzezińska A. (2005). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Czubak-Koch M. (2014). Uczenie się w kulturze miejsca pracy. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Gałdowa A. (1990). Rozwój i kryteria dojrzałej osobowości. Przegląd Psychologiczny, 33, 1.

Gałdowa A. (2000). Powszechność i wyjątek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Gałdowa A. (2005). Psychologiczne i egzystencjalne problemy człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hajduk E. (2001). Kulturowe wyznaczniki biegu życia. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Harwas-Napierała B. (2015) Dojrzałość osobowa dorosłych jako czynnik chroniący rodzinę. Czasopismo Psychologiczne, 21, 1.

Kędzierska H. (2012). Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Kędzierska H. (2015). Novice Teachers: The Process of “Anchoring” in the Teaching Profession. Forum Oświatowe, 27, 2(54).

Kędzierska H. (2018). Socjalizacja profesjonalna nauczycieli na starcie kariery zawodowej – druga strona medalu. Zarządzanie Publiczne, 1(41), 75-89.

Klus-Stańska D. (2016). Odwrót od rozwoju: kontrowersyjna czy obiecująca zmiana paradygmatu wczesnej edukacji. Studia Edukacyjne, 38.

Kołodziejczyk J., Kołodziejczyk J. (2015). Ewaluacja własnej pracy nauczycieli – obszary, rozumienie, współpraca. Forum Oświatowe, 27, 2(54).

Kostera M. (1996). Postmodernizm w zarządzaniu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Między autonomią a anomią. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Lewartowska-Zychowicz M. (2001). Między pojęciem a kategorią. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Malewski M. (2006). W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 2(34).

Mizerek H. (2016). Ewaluacja edukacyjna w Polsce. Trajektorie, perspektywy i dylematy rozwoju. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski.

Mizerek H. (2017). Ewaluacja edukacyjna. Interdyskursywne dialogi i konfrontacje. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Sigva R.M. (2011). Kategoria stawania się w refleksji naukowej; konotacje pedagogiczne. W: A. Gaweł, B. Bieszczad (red.), Kategorie pojęciowe edukacji w przestrzeni interdyscyplinarnych interpretacji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wiłkomirska A. (2005). Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

Wiłkomirska A. (2014). Sens i bezsens państwowego systemu awansu zawodowego nauczycieli. Kwartalnik Pedagogiczny, 1-2.

Karta Nauczyciela, Dz.U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 z późn. zm.

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Maturity as an “analytical offer” in research on professional socialization of teachers. (2019). Pedagogical Review, 1, 25-35. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.03