Parents as a foundation for development and upbringing a child to maturity
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.05Keywords:
child, parents, development, upbringing, maturity, responsibilityAbstract
Family is a model of society for the child. Relationships are a source of information about how adults relate
to each other. The child observes the adult world and their behavior. The condition of full protection of the
development and maturity of the child is the love of the environment, the acceptance of the parents and the
compactness of the family. The proper fulfillment of parental roles, recognition of the rights and duties of the
child, and the provision of conditions for comprehensive development, determine the high value of the family's educational environment. They can develop and grow in value people, without inhibitions and prejudices,
joyful and open to the world. Family is the first child educator. A properly functioning family creates the most
perfect conditions for maturity and human growth. Parents are the most important tutors in developing and
raising a child to maturity.
References
Bajzert R. (1995). Odpowiedzialność rodziców. Edukacja i Dialog, 4, 2.
Dziewięcki M. (2002). Wychowanie w dobie ponowoczesności. Kielce: Jedność.
Getka B. (1994). Kontakt psychiczny i społeczny z dzieckiem. Edukacja i Dialog, 2, 4.
Grochal J., Przyborowska B. (2000). O wychowaniu człowieka. Płock: Szkoła Wyższa im. Pawła Włodkowica.
Jundziłł I. (1989). Trudności wychowawcze w rodzinie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kopeć H. (1995). W zgodzie z sobą i z tobą. Edukacja i Dialog, 7, 18.
Kuryluk-Pałasz L. (1996). Wspomnienia z dzieciństwa a życie dorosłe. Edukacja i Dialog, 10, 5.
Pawlak A. (2009). Tutoring dziecięcy w procesie nauczania-uczenia się dzieci siedmioletnich i ośmioletnich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pospiszyl K. (1976). O miłości ojcowskiej. Warszawa: Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych.
Rembowski J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ruszkiewicz D. (2005). Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczej w rodzinie samotnego ojca. Toruń: Centrum Edukacji Europejskiej.
Sarnat-Ciastko A. (2015). Tutoring w polskiej szkole. Warszawa: Difin