Pedagogical dimension of press discourse research

Authors

  • Aleksandra Rzyska Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.08

Keywords:

media pedagogy, discourse research, press research, media discourse, press discourse, Internet, media, press

Abstract

The article poses a question about the pedagogical dimension of press research.The context for undertaken deliberations is the current transformation in the sphere of mass communication and the universality and dominance of the new medium – the Internet. The article presents a brief outline of the development of Polish research on the press and highlights the current discursive optics in contemporary press research (media research) as worthy of pedagogical attention. The characteristics of media, press and press discourse are presented as means of mediation of education. In the article, the pedagogical dimension of press discourse research is shown as related to the role of the contemporary pedagogue as a translator and with the vision of pedagogy as an institution of translation, a pedagogy of media translation.

References

Chamera-Nowak A. (2006). Gazety przyszłości. Obecne kierunki i tendencje rozwoju rynku prasy. W: A. Jazdon, A. Chachlikowska (red.), Gazety. Zasoby. Opracowanie. Ochrona. Digitalizacja. Promocja/Informacja. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej. Poznań, 19-21 października 2006. Poznań: Biblioteka Uniwersytecka.

Chełmirski J. (1927). Jej Królewska Mość prasa. Zwięzły zarys teorji prasy i dziennikarstwa. Lwów: Ateneum.

Czyżewski M. (2010). Trzy rodzaje dyskursu (fragment Wprowadzenia). W: M. Czyżewski, S. Kowalski, A. Piotrowski (red.), Rytualny chaos. Studium dyskursu publicznego. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Dziadzia B. (2007). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Gackowski T. (2017). Przyszłość prasy na podstawie polskiego rynku – wyzwania i szanse. W: A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk (red.), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra, Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.

Gajda S. (2016). Współczesna polska przestrzeń dyskursywna. W: B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek (red.), Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Goban-Klas T. (1976). Od wielo- do interdyscyplinarności (Z dziejów wiedzy o komunikowaniu). Studia Filozoficzne, 2, 77-90.

Goban-Klas T. (1999). Media i komunikowanie masowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goban-Klas T. (2006). Od prasoznawstwa do medioznawstwa: perspektywa naukowego globtrotera. Global Media Journal – Polish Edition, 1, 1-7.

Habrajska G. (2016). Dyskurs publicystyczny. Moduły informacyjne w procesie interpretacji tekstu. W: B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek (red.), Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Hejnicka-Bezwińska T. (2006). Konsekwencje badawcze wynikające z uznania dyskursów edukacyjnych przedmiotem pedagogiki. W: D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Hejnicka-Bezwińska T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: Difin.

Hofman I. (2017). Status dyscypliny nauki o mediach. Konieczna zmiana. W: A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk (red.), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra, Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.

Kafel M. (1969). Prasoznawstwo. Wstęp do problematyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Kafel M. (1970). Przedmiot, cele i główne tendencje badawcze w prasoznawstwie. W: M. Kafel (red.), Metody i techniki badawcze w prasoznawstwie, t. II. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Kafel M., Szulczewski M. (1961). Z gazetą na ty. Warszawa: Biuro Wydawnicze Ruch.

Kita M. (2011). Spojrzenie językoznawcy na język prasy. Wojtak Maria, 2010, „Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy”, Wydawnictwo WSPA, Lublin, ss. 198. Postscriptum Polonistyczne, 2(8), 299-305.

Kita M. (2013). Dyskurs prasowy. W: E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk (red.), Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Lepa A. (1998). Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.

Levinson P. (1999). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informatycznej. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.

Lisowska-Magdziarz M. (2006). Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mautner G. (2011). Analiza gazet, czasopism i innych mediów drukowanych. W: R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.

Mersch D. (2010). Teorie mediów. Warszawa: Sic!

Mielczarek T. (2012). Raport o śmierci polskich gazet. Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.

Naruszewicz-Duchlińska A. (2014). Kilka uwag o konwergencji w tygodnikach opinii i ich serwisach internetowych. W: R. Rozbicka, A. Staniszewski (red.), Prasa w dobie nowych mediów. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Osmańska-Furmanek W., Furmanek M. (2006). Pedagogika mediów. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, t. III. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne.

Ostrowicka-Miszewska H. (2006). Jak porcelana rzucona o beton. Dyskursy o młodzieży, polityce i polityce młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Piotrowicz A. (2011). Maria Wojtak, Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy, Wydawnictwo WSPA, Lublin 2010, ss. 198. Kwartalnik Językoznawczy, 1(5), 121-123.

Pisarek W. (1978). Prasa – nasz chleb powszedni. Wrocław: Ossolineum.

Pisarek W. (2007). O mediach i języku. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Pisarek W. (2008). Wstęp do nauki o komunikowaniu. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Pisarek W. (2017). Ab ovo usque ad mala, czyli nauki o mediach po polsku. W: A. Adamski, S. Gawroński, M. Szewczyk (red.), Nauki o mediach i komunikacji społecznej. Krystalizacja dyscypliny w Polsce. Tradycje, nurty, problemy, rezultaty. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Aspra. Rzeszów: Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania.

Poulet B. (2011). Śmierć gazet i przyszłość informacji. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Rubacha K. (2003). Edukacja jako przedmiot badań pedagogiki i jej subdyscyplin. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rzyska A. (2018). Framing analysis z perspektywy pedagogicznej – w stronę edukacji medialnej. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(26), 215-236.

Siemieniecki B. (2007). Przedmowa. W: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna. Podręcznik akademicki, t. I. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Szkudlarek T. (2009). Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tetelowska I. (1965). Próba określenia przedmiotu nauki o środkach masowego przekazu informacji. Zeszyty Prasoznawcze, 1, 3-16.

Witosz, Sujkowska‑Sobisz, Ficek, (2016). Wprowadzenie. W: B. Witosz, K. Sujkowska-Sobisz, E. Ficek (red.), Dyskurs i jego odmiany. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Włodarczyk R. (2011). Transgresja – transdyscyplinarność – translacja. W: R. Włodarczyk, W. Żłobicki (red.), Interdyscyplinarność i transdyscyplinarność pedagogiki – wymiar teoretyczny i praktyczny. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wojtak M. (2010). Głosy z teraźniejszości. O języku współczesnej polskiej prasy. Lublin: Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Administracji.

Wojtak M. (2015). Rozłożone gazety. Studia z zakresu prasowego dyskursu, języka i stylu. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zakład Badań Prasoznawczych w Warszawie (1959). Biuletyn Polonistyczny, 2(4), 53-56.

Załubski J. (2006). Media i medioznawstwo. Studia i szkice. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Zawadzki K. (2002). Początki prasy polskiej. Gazety ulotne i seryjne XVI-XVIII wieku. Warszawa: Biblioteka Narodowa.

Zierkiewicz E. (2013). Prasa jako medium edukacyjne. Kulturowe reprezentacje raka piersi w czasopismach kobiecych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Pedagogical dimension of press discourse research. (2019). Pedagogical Review, 1, 82-99. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.08