The juvenescence in educational care institutions in the Kingdom of Poland at the turn of the 19th and 20th centuries. The problems (un)existing in the sources
DOI:
https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.09Keywords:
history of education, youth, educational care activity, sources, Kingdom of PolandAbstract
This article is dedicated to young people, who at the turn of the 19th and 20th centuries used the educational
care institutions – homes for the orphans, occupational classes, corrective institutions, halls of residence.
In the last thirty years of the 19th century the number of such institutions has definitely increased. Institutionalization of the education and socialization of the young generation, especially the youth from the poor,
was a hallmark of social life in the modern era. The purpose of this article is describing, which problems
connected with the juvenescence of the charges of institutions were existing in historical sources and which
were unmentioned and unsaid or were found largely taboo. Institutional sources, periodicals and belles-lettres
were analysed. Attention was also paid to the ability to analyse sources using new theoretical concepts in
pedagogy and sociology.
References
Arnett J.J. (2006). G. Stanley Hall’s Adolescence: Brilliance and Nonsense, History of Psychology, 9(3).
Beck U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bołdyrew A. (2016a). Społeczeństwo Królestwa Polskiego wobec patologii społecznych w latach 1864-1914. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bołdyrew A. (2016b). Opieka i wychowanie dzieci osieroconych w Królestwie Polskim na przełomie XIXiXX w. W: H. Markiewiczowa, I. Czarnecka (red.), Szkolnictwo, opieka i wychowanie w Królestwie Polskim od jego ustanowienia do odzyskania przez Polskę niepodległości 1815-1918. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Cocks H. (2007). Modernity and modernism. W: F. Carnevali, J.M. Strange (red.), Twentieth-century Britain: Economic, Cultural and Social Change. Harlow: Pearson Longman.
Dahlke B. (2006). Jünglinge der Moderne. Jugendkult und Männlichkeit in der Literatur um 1900. Köln: Böhlau.
Dudek P. (2010). Geschichte der Jugend. W: H.H. Krüger, C. Grunert (red.), Handbuch Kindheits- und Jugendforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Goffman E. (2011). O pacjentach szpitali psychiatrycznych i mieszkańcach innych instytucji totalnych. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gromkowska-Melosik A. (2013). Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość, ciało i medykalizacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jonca M. (1994). Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kalniuk T. (2014). Mityczni obcy: dzieci i starcy w polskiej kulturze ludowej przełomu XIX i XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Kolankiewicz M. (1997). Schronienie. Historia Domu Małych Dzieci ks. Baudouina. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Niedole dziecięce (1882). Warszawa: Drukarnia Noskowskiego.
Lachmann R., Rieger S. (2003). Text und Wissen: Technologische und anthropologische Aspekte. Tübingen: Gunter Narr.
Markiewiczowa H. (2002). Działalność opiekuńczo-wychowawcza Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności 1814-1914. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Nawrot-Borowska M. (2016). „Grzech tajemny”. Problematyka seksualności dzieci w świetle poradników z II połowy XIX i początku XX wieku. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 39(1).
Ostrowicka H. (2015). Urządzanie młodzieży. Studium analityczno-krytyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Tenbruck F.H. (1962). Jugend und Gesellschaft. Soziologische Perspektiven. Freiburg: Rombach.
Tilly Ch. (1981). As Sociology Meets History. New York: Academic Press.
Wernic L. (1907). Stan zdrowotny domów kary. Zdrowie, 23(12).