Child’s adaptation to kindergarten – results of research conducted in Poland and Germany in 2014

Authors

  • Adrianna Gierszewska Adam Mickiewicz University

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.15

Keywords:

pedagogy, adaptation, children, research, kindergarten, parents, adaptive strategies

Abstract

This article develops the problem of child’s adaptation to kindergarten. It reports the main parts of this process
in all of its importance. Main part of this article is devoted to summarising the research (including their
methodology), that were conducted in Poland and Germany in 2014. It’s main aim was to determine links
between adaptation strategies that are undertaken by children as they commence their pre-school education
and the actions taken by their families and the kindergarten staff in this matter.

References

Ahnert L. (2007). Von der Mutter-Kind- zur Erzieherinnen-Kind-Bindung? W: F. Becker-Stoll, M.R. Textor (red.), Die Erzieherin-Kind-Beziehung. Berlin-Düsseldorf-Mannheim: Zentrum von Bildung und Erziehung, Cornelsen Verlag Scriptor.

Ahnert L. (2008). Bindungsbeziehungen außerhalb der Familie. Tagesbetreuung und Erzieherinnen-KindBindung. W: L. Ahnert (red.), Frühe Bindung. München: Reinhardt.

Bielecka M.J. (1999). Adaptacja dzieci w przedszkolu. Problemy Poradnictwa Psychologiczno Pedagogicznego, 2(11).

Brzezińska A., Czub M., Ożadowicz N. (2012). Adaptacja dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Edukacja, 4.

Klim-Klimaszewska A. (2006). Adaptacja dziecka do środowiska przedszkolnego. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.

Klim-Klimaszewska A. (2010a). Trzylatek w przedszkolu: gotowość dziecka trzyletniego do podjęcia edukacji przedszkolnej. Warszawa: Erica.

Klim-Klimaszewska A. (2010b). Witamy w przedszkolu. Wspomaganie procesu adaptacji dziecka do środowiska przedszkolnego. Warszawa: Erica.

Michalak R. (2010). Adaptacja przez rozwiązywanie kryzysów rozwojowych. W: R. Michalak (red.), Adaptacja w przebiegu życia jednostki. Poznań: Wyższa Szkoła Zawodowa Kadry dla Europy.

Michalak R., Misiorna E. (2006). Konteksty gotowości szkolnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.

Laewen H.J., Andrés B., Hédervári È. (2003). Die ersten Tage – ein Modell zur Eingewöhnung in Krippe und Tagespflege. Weinheim-Basel-Berlin: Beltz.

Lubowiecka J. (2000). Przystosowania psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Ożadowicz N. (2011). Proces adaptacji dziecka trzyletniego do środowiska przedszkolnego. Poznań: Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Rauh H. (2008). Vorgeburtliche Entwicklung und frühe Kindheit. W: R. Oerter, L. Montada (red.), Entwicklungspsychologie. Weinheim-Basel-Berlin: Beltz.

Stein A. (2016). Akcja adaptacja. Warszawa: Mamania.

Thomas A., Chess S. (1977). Temperament and development. New York: Brunner/Mazel.

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Research

How to Cite

Child’s adaptation to kindergarten – results of research conducted in Poland and Germany in 2014. (2019). Pedagogical Review, 1, 185-195. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.15