Secondary school student maturity to maintain dialogue-based and partnership-based interactions with teachers

Authors

  • Daria Wojtkiewicz Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.16

Keywords:

theory of education, dialogue in educational practice, partnership in educational practice, communicative competence, communicative maturity

Abstract

The article presents conclusions from a study whose aim was to reveal student maturity rating that allowed dialogue-based and partnership-based interactions with teachers to occur. The achieved data provided feedback to subsequent inquiries: 1. Which actions of students facilitate the occurrence of dialogue-based and partnership-based interactions with teachers? 2. What conditions facilitate and/or should be complied with to enable students to maintain dialoguebased and partnership-based interactions with teachers? The study material was gained due to qualitative research methods that allowed to comprehend interactions from a student perspective (being the outcome of group and individual interviews) and to recognize teacher recognition of their mutual interactions with students (resulting from individual, semi-structured interviews).

References

Bakiera L., Stelter Ż. (2017). Leksykon psychologii rozwoju człowieka, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Chomczyńska-Rubacha M. (2003). Szkolne środowisko uczenia się. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Guzy-Steinke H. (2007). Między oczekiwaniem a rzeczywistością. Postrzeganie nauczycieli przez gimnazjalistów. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Jankowska D. (2006). Edukacja nauczycielska w dialogu krokiem ku dialogowi w szkole. W: W.J. Maliszewski (red.), Komunikacja społeczna w edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Krasnodębski Z. (2006). Historia i krytyka. O teorii krytycznej J. Habermasa. W: A. Jasińska-Kania (red.), Habermas J.: Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Kruger H.H. (2005). Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kubiak-Szymborska E. (2005). Nauczyciele akademiccy – studenci. Między partnerstwem a pozorną stycznością. Bydgoszcz: Wydawnictwo Wers.

Stech K. (2003). Nauczyciel jako twórca relacji wychowawczych. W: L. Sałaciński, W. Thiem (red.), Szanse na sukces w szkole. Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski.

Szahaj A. (1990). Krytyka, emancypacja, dialog. Jurgen Habermas w poszukiwaniu nowego paradygmatu teorii krytycznej. Warszawa: Universitas.

Szempruch J. (2005). Nauczyciel i uczeń w relacjach podmiotowych. W: W. Grelowska, J. Karbowniczek (red.), Nauczyciel i uczeń we wspólnej przestrzeni edukacyjnej. Częstochowa: Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.

Tillmann K.J. (1996). Teorie socjalizacji. Społeczność instytucja upodmiotowienie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Wawrzyniak-Beszterda R. (2002). Doświadczenia komunikacyjne uczniów w czasie lekcji. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Downloads

Published

2019-06-23

Issue

Section

Research

How to Cite

Secondary school student maturity to maintain dialogue-based and partnership-based interactions with teachers. (2019). Pedagogical Review, 1, 196-203. https://doi.org/10.34767/PP.2018.01.16