Postmodernity as a posthuman socio-cultural reality – a pedagogical- sociological perspective

Authors

  • Markus Lipowicz Jesuit University Ignatianum in Krakow

DOI:

https://doi.org/10.34767/PP.2017.02.02

Keywords:

decentralization, education, individual, man, pedagogy, postmodernity, posthumanism.

Abstract

The aim of the article is to portray postmodernity as an expression of socio-cultural condition. From a pedagogical perspective the main feature of this condition is the weakening of the idea of humanity, which causes the adaptive emancipative paradigm of education to lose their legitimization. For this reason fundamental principles of socialization, upbringing and education became in postmodernity a “game” of signs and meanings focused on individual self-realization and auto-creation. As a consequence, new ways of understanding the individual life and the community have emerged. These structural changes of social relations I will refer to the selected motives of post- and transhumanism in the last part of the article. Ultimately, I will try to show that postmodernity realizes itself fully within the posthumanistic reconfiguration of the socio-cultural reality, in which education aims at reconciling mankind with non-human beings.

References

Bauman Z. (2000). Globalizacja, tłum. E . Klekot. Warszawa: PIW.

Berger P. L./Luckmann T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości, tłum. J. Niżnik. Warszawa: PIW.

Derrida J. (2004). Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych. W: J. Derrida, Pismo i różnica, tłum. K. Kłosiński. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Ferrando F. (2013). Posthumanism, Transhumanism, Antihumanism, Metahumanism, and New Materialisms. Differences and Relations. Existenz. An International Journal in Philosophy, Religion, Politics, and the Arts, vol. 8, no. 26-32.

Foucault M. (2006). Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, tłum. T. Komendant. Gdańsk: Wydawnictwo słowa/obraz terytoria.

Funk R. (2005). Ich und Wir. Psychoanalyse des postmodernen Menschen. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.

Giddens A. (2012). Socjologia, tłum. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek. Warszawa: PWN.

Gogacz M. (1997). Osoba zadaniem pedagogiki. Wykłady Bydgoskie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Navo.

Habermas J. (2007). Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz. Kraków: TAiWPN Universitas.

Heidegger M. (1997). Powiedzenie Nietzschego „Bóg umarł”. W: M. Heidegger, Drogi lasu, tłum. J. Gierasimiuk. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Jonak Ł. (2014). Hiperhumanizm, czyli dlaczego kultura nie może wyjść poza siebie. Przegląd Humanistyczny, 1, 53-63.

Klichowski M.(2013). Cyborgizacja edukacji – próba konceptualizacji. Studia Edukacyjne, 24, 143-153.

Kopciewicz L. (2016). Cyborgizacja – emancypacja? Kulturowe wyobrażenia techniki i postępu w czasach humanizmu. Człowiek – Teraźniejszość – Edukacja, t. 19, 2(74), 139-153.

Kwaśnica R. (2007), Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.

Lyotard, J.-F. (1997). Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, tłum. M. Kowalska, J. Migasinski. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Lyotard J.-F. (1998). Postmodernizm dla dzieci, tłum. J. Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Melosik Z. (2011). Kultura, akademia i edukacja – modernistyczno/postmodernistyczne interpretacje. Przegląd Pedagogiczny, 1, 46-72.

Mills C. W. (2007). Wyobraźnia socjologiczna, tłum. M. Bucholc. Warszawa: PWN.

Nietzsche F. (2006). Wiedza radosna, tłum. L. Staff. Kraków: Zielona Sowa.

Rosa H. (2005). Beschleunigung. Die Veränderung der Zeitstrukturen der Moderne. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Rutkowski J. (2012). Zmierzch kształcenia? Wybrane implikacje pedagogiczne implikacje filozofii Leo Straussa i Erica Voegelina. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Simmel G. (2007). Konflikt nowoczesnej kultury. Wykład, tłum. W. Kunicki. W: R. Mitoraj (red.), Filozofia kultury. Wybór esejów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Stirner M. (1981). Der Einzige und sein Eigentum. Stuttgart: Reclam.

Sztompka P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Szymański K. (2015). Transhumanizm. Kultura i Wartości, 13, 133-152

Śliwerski B. (2015). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.

Welsch W. (1987). Unsere postmoderne Moderne. Weinheim: VCH, Acta Humaniora.

Welsch W. (2011). Zur geistigen Situation der Zeit – Ein Weckruf. Information Philosophie, 2, 8-19.

Zima P.V. (2001). Moderne/Postmoderne. Tübingen und Basel: A. Francke Verlag.

Downloads

Published

2018-08-28

Issue

Section

Studies and dissertations

How to Cite

Postmodernity as a posthuman socio-cultural reality – a pedagogical- sociological perspective. (2018). Pedagogical Review, 2, 34-50. https://doi.org/10.34767/PP.2017.02.02